За да сложите нещата в перспектива, помислете за ситуации, които са значително по-лоши от  тази, в която се намирате. Най-вероятно в компанията ви има хора, които са правили по-големи грешки от вас, но въпреки това все още са на работа и вече са забравили за срамните случки от миналото. За да не позволявате на отминалите грешки да определят вашето настояще и бъдеще, трябва да си кажете: „Тази ситуация не е единственото нещо, с което ще бъда запомнен. Една малка грешка не може да определи цялата ми идентичност.“

След това трябва да трябва да осъзнаете, че хората отделяте значително по-малко внимание на вас и вашите грешки, отколкото си мислите. Когато направите грешка, лесно може да си създадете илюзията, че сте в центъра на вниманието и че всички в офиса гледат вас. Колкото повече вярвате, че всички ваши колеги ви коментират и съдят, толкова повече започвате да се тревожите. Истината обаче е, че вашият шеф, както и всички останали, отделят много по-малко време на това да обсъждат вашите пропуски и провали, отколкото на намирането на решение на трудната ситуация, която сте създали. Именно това е нещото, върху което трябва да се съсредоточите и самите вие.

Следващата стъпка, която трябва да предприемете, е отново да се върнете към логичното мислене. След като вече сте преодолели първоначалната паника, трябва да започнете да си задавате важните фактологични въпроси: „Какво точно се случи?“, „Какви са потенциалните последствия?“, „Възможно ли е те да бъдат избегнат?“, „Ако е възможно - как може да бъде постигнато?“, „Ако не – какво може да бъде направено, за да бъдат ограничени щетите?“. Не позволявайте на ума си да ви засипва с нелогични самообвинения и се фокусирайте върху фактите.

Последната стъпка е предприемането на директни действия. След като се запознаете със всички факти и спрете да се обвинявате за несъществуващи проблеми, фокусирайте вниманието си върху разрешаването на така създалата се ситуация. Отлагането на решението само увеличава чувството на тревожност и страх. Фокусирането на енергията върху подобряването на ситуацията, от друга страна, ви дава цел, която да ви разсее от негативните мисли.

За да поддържате нещата под контрол, не трябва да бъдете твърде строги със себе си. Никой не е перфектен. Дори най-успелите хора правят сериозни грешки. Първата автомобилна компания на Хенри Форд е фалирала в рамките на 18 месеца, Опра Уинфри е била определяна като „негодна за телевизионен екран“ в ранните си години като журналист, а Уолт Дисни е бил уволнен от в. Kansas City Star for заради липса на достатъчна креативност. Тежката самокритика не води до нищо хубаво и със сигурност не прави човек по-спокоен. Вместо това, насочете енергията си върху бъдещето и нещата, които искате да промените.

Травис Брадбери, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Източник: Мениджър Нюз