Без съмнение един от най-известните участници  в борбата с настинките и грипните състояния е витамин C.

Но освен тях с какво друго е полезен? Какви са дневните здравословни дози, как можем да си ги набавим и можем ли да предозираме с него?

Тези и още други допълнителни въпроси, касаещи здравословното ни състояние ще разгледаме в тази статия.

Както знаем по-голямата част от витамините е необходимо  да се набавят периодично от храна или хранителни добавки, тъй като тялото ни не може да произведе нужното му количество самостоятелно. Такъв е и Витамин С.

Какво представлява витамин С?

Витамин С, известен още като аскорбинова киселина, е водоразтворим витамин, който се намира в много видове плодове и зеленчуци. Той действа като антиоксидант, неутрализирайки свободните радикали и намалява риска от възпаления и заболявания.

Витамин C има широк спектър от метаболитни функции и съществено повишава клетъчния имунитет. Той предлага защита от оксидативни свободни радикали и е от ключово значение за производството на колаген, поради което приемът на високи дози витамин C намалява набръчкването и отпускането на кожата.

Здравословни ползи от прием на витамин С

Силен антиоксидант

Витамин С е мощен антиоксидант, който неутрализира влиянието на свободните радикали. Те са нестабилни молекули, които могат да увредят клетките в човешкото тяло.

Натрупването им спомага за състояние, известно като оксидативен стрес, който е свързан с редица хронични заболявания. Проучванията показват, че консумацията на повече витамин С може да увеличи нивата на антиоксиданти в кръвта ни с до 30%.

Подсилва имунната система 

Витамин С е полезен като имунен стимулатор и модулатор в определени ситуации.

Витаминът допринася за имунната защита, като поддържа различни клетъчни функции както на вродената, така и на адаптивната имунна система. Витамин С заема ролята на бариера срещу патогени и предпазва от различни инфекции.

Повишава усвояването на желязо

Едно от най-добрите предимства на витамин С е способността му да засили усвояването на желязо. По този начин се предотвратяват проблеми като желязодефицитна анемия.

Витамин С значително увеличава абсорбацията на желязо и допринася за защита на клетките от оксидативен стрес. Консумацията на 100 милиграма витамин С увеличава усвояването на желязо с огромните 67 процента.

Поддържа кожата здрава и красива

Витамин С може да намали сухотата на кожата и признаците на естественото ѝ стареене. Той подпомага синтеза на колаген – основен протеин, изграждащ съединителната тъкан, който поддържа еластичността на кожата и е от съществено значение за растежа и възстановяването ѝ.

Допълнителният прием на  Витамин С спомага за по-бързото заздравяване на рани по кожата и поддържането ѝ в красив външен вид. Проучванията показват, че кремовете, съдържащи Витамин С могат да намалят зачервяванията на кожата след различни козметични процедури.

Подобрява физическите възможности

Повишената консумация на храни или хранителни добавки, богати на Витамин С може да подобри физическите възможности и физическата сила, особено при хора в напреднала възраст.

Приемът на Витамин С подпомага функцията на белите дробове и дихателните пътища, може да подобри достъпа на кислород по време на физическо натоварване и да способства за намаляване на кръвното налягане.