Ежечасно, ежедневно, ежегодно – Слънчевата система функционира като добре смазан часовников механизъм. И понякога, ако се намираме на правилното място в правилното време, можем да видим това от една по-различна перспектива.

Точно това се случи с космически апарат, намиращ се на 100 млн. км от дома. Той бе на правилното място в правилното време. И крайният резултат е поразителен.

Докато наблюдаваше Червената планета, сондата „Марс Експрес“ засне как по-малкият марсиански спътник Деймос затъмнява Юпитер и неговите четири галилееви луни.

Източник: ESA

По това време разстоянието между Марс и неговия гигантски планетарен съсед е било около 745 млн. км. За кратко обаче Деймос и цялата юпитерова система заприличва на едно голямо щастливо семейство.

На 14 февруари 2022 г. подредбата на тези астрономически тела бе заснето чрез поредица от 80 кадри, зашити заедно в едно цяло видео.

„Подобна подредба е изключително необичайна, тъй като Деймос трябва ад бъде на точно в орбиталната равнина на юпитеровите спътници“, обясняват от Европейската космическа агенция.

Видеото показва Деймос (който е дълъг около 15 км) се премества бавно на екрана отляво надясно. По пътя си той скрива ледената луна Европа и гигигантския Ганимед, които наподобяват малки звездоподобни обекти. След това идва ред на Юпитер (големия бял диск), вулканичния спътник Йо и най-накрая – Калисто, втората най-голяма юпитерова луна.

Наблюденията позволяват на учените, изучаващи Марс, да измерят по-прецизно позицията и орбитата на Деймос – нещо, което е трудно да се извърши от Земята, тъй като марсианските луни са твърде малки и бледи. Ако разберем по-добре орбитата им, ще научим повече и за произхода им. Не е ясно дали някога Деймос и Фобос, по-голямата от двете луни, са били част от по-голямо тяло, което се е разпаднало, или става дума за астероиди, уловени от гравитацията на Марс.

По-добрата характеризация на орбитата им ще позволи на учените да разберат по-добре какво ще се случи с тези спътници за в бъдеще. В момента Фобос се придвижва бавно към Марс – учените смятат, че в следващите 100 млн. години той ще е толкова близо до планетата, че гравитацията ѝ ще го унищожи и ще образува временен пръстен.

От друга страна, Деймос бавно се отдалечава от Марс. Ако тази тенденция продължи, учените смятат, че рано или късно ще се измъкне от гравитационната хватка на планетата и ще поеме по свой път из Слънчевата система.

Нищо не трае вечно – дори взаимоотношенията между планетите и техните спътници.