На пръв поглед това изображение не е нещо особено – една мъглива сива сцена с голямо бяло петно в центъра и друго, по-малко, което се върти около него отляво надясно.

Всъщност обаче фотографията е същинско чудо на науката и инженерството, а именно – изглед към нашия дом, заснет от „Марс Експрес“, космическия апарат на NASA, който се намира в орбитата на Червената планета на цели 300 млн. км от нас.

Голямото бяло петно е Слънцето, а по-малкото – Земята и Луната.

Поредица от четири изображения, заснети от орбитата на Марс, които показват движението на системата Земя-Луна около Слънцето. (ESA/DLR/FU Berlin)

Поредицата от изображения е заснета по случай 20-годишнината от отпътуването на "Марс Експрес" към по-червените и сухи брегове. Ако сте на 300 милиона километра от дома си и не сте се връщали от 20 години, може би и вие ще изпитвате носталгия към това пухкаво петно.

Нещо повече – снимките ни напомнят за фотографията на Земята, направена от „Вояджър 1“ през 1990 г., когато той излезе от Слънчевата система. През 1994 г. Карл Сейгън я нарича „бледа синя точица“.

"По случай 20-годишнината от изстрелването на „Марс Експрес“ искахме да пренесем разсъжденията на Карл Сейгън в наши дни, в които влошаването на климата и екологичната криза ги правят по-валидни от всякога", казва астрономът Хорхе Ернандес Бернал от Университета на Страната на баските в Испания и Университета Сорбона във Франция.

"На тези простички снимки от „Марс Експрес“ Земята е голяма колкото мравка, видяна от разстояние 100 метра, и ние всички се намираме на нея.“ Докато я наблюдаваме, няма как да не се замислим, че е крайно време да се погрижим за тази бледосиня точка, защото втора като нея няма.

Бледата синя точица, заснета от „Вояджър 1“ през 1990 г. Източник: NASA

Снимките са направени на 15, 21 и 27 май, както и на 2 юни 2023 г., с помощта на канала за свръхвисока разделителна способност на стереокамерата с висока разделителна способност на “Марс Експрес“, която обикновено се използва за наблюдение на двете марсиански луни и звездите около планетата.

Според екипа на "Марс Експрес" те нямат никаква научна стойност. Възможността обаче да бъдат заснети се е появила и екипът се е възползвал от нея.

Ето какво казва Сейгън за снимката на „Вояджър 1“:

„Това е тук. Това е домът. Това сме ние. На нея живеят всички, които обичаме, познаваме и за които някога сме чували, всяко човешко същество е изживяло своя живот тук. Съвкупността от нашата радост и страдание, хиляди уверени религии, идеологии и икономически доктрини, всеки герой и страхливец, всеки създател и унищожител, всеки крал и селянин, всяка влюбена двойка, баща и майка, дете, изобретател и изследовател, учител на морала, всеки корумпиран политик, всяка „суперзвезда“, всеки „върховен лидер“, всеки светец и грешник в историята на нашия вид е живял там – върху мокър прах, окачен върху слънчев лъч."

Земята и Луната, заснети от "Марс Експрес" през юли 2003 г. Източник: ESA/DLR/FU Berlin

Първата снимка на Земята, направена от "Марс Експрес", е заснета преди 20 години на 3 юли 2003 г. - около месец след изстрелването му. По това време апаратът се е намирал на около 8 млн. км от своя дом.

Оттогава науката за Марс е изминала дълъг път и имаме още по-големи планове за бъдещето, включително мисия с екипаж, който за първи път да посети лично Червената планета. "Марс Експрес" продължава да предоставя завладяващи данни за нашата планетарна съседка.

"Може би ще минат само още 20 години, преди хората да могат да погледнат нагоре от повърхността на Марс и видят Земята в нощното небе", казва астрономът Колин Уилсън от Европейската космическа агенция.