Учени използваха телескопа ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) в Чили, за да заснемат най-старата спирална галактика, известна на човечеството до момента. Тя се е образувала преди 12,4 млрд. години, около 1,4 млрд. години след Големия взрив.

Нейното официално име е BRI 1335-0417.

Снимката „показва, че моментът, в който знаем, че галалктиките започват да добиват съвременния си вид, всъщност идва около 1 млрд. години по-рано“, казва д-р Кай Ноеске от Европейската космическа агенция, занимаващ се с изследването на далечни галактики.

Спиралните галактики са галактики в един по-зрял етап от развитието си. В началните фази на образуване тъмната материя скупчва на едно място горещи газове, които впоследствие създават звездите. Те се сливат заедно, за да образуват по-големи галактики, които са сравнително безформени.

В определен момент тези галактики започват да се въртят и създават дископодобни галактики, обяснява Ноеске.

Тази компютърна симулация показва как би изглеждало всичко:

Ноеске казва, че спиралните галактики възникват, когато този диск започне да се смущава.

„Интересното нещо в случая (освен че изглежда красиво), е че газът в тези спирални ръкави се компресира. Всъщност те са катализатор за формирането на нови звезди – казва Ноеске. – Една звезда и/или планета не може да се образува току-така в Космоса. Без галактиките нямаше да има хора. Те са част от нашата история.“

В момента всеобщото мнение е, че пикът на формиране на галактики е настъпил около 3,3 млрд. години след Големия взрив. Именно тогава са се образували повечето звезди във Вселената.

„Изненадващото е, че нашите резултати показват, че BRI 1335-0417 вече е имала структура (компактна структура като издутина, диск, спирала), сходна с галактиките в района – много преди да започне активната фаза на формиране на галактики“, казва Такафуми Цуки, водещ автор на проучването от университета Сокендай в Япония.

Преди настоящото проучване предишният рекордьор бе спирална галактика, открита през 2019-та – отново чрез ALMA. Тя се е формирала около 2,5 млрд. години след Големия взрив – около 1 милиард години по-късно от BRI 1335-0417.

Въпреки че BRI 1335-0417 е най-старата спирална галактика, откривана досега, то тя определено не е най-старата галактика въобще. Тази титла принадлежи на GNz11, открита през декември 2020-та. Тя е на цели 13,4 млрд. години – т.е. образувала се е 400 млн. години след Големия взрив.

Изследването е публикувано в Science.