Нова снимка показва една изключително красива галактика така, както не сте я виждали досега.

Изображението хем е меко казано великолепно, хем ценно от научна гледна точка. Като изучават светлината на галактиката в различни дължини на вълната, специалистите могат да разберат по-добре процесите по звездообразуване и еволюция.

Галактиката, за която става дума, е NGC 4254 (или Messier 99/M99). Новата снимка я разкрива из множество спектри на светлината благодарение на инструмента MUSE (Multi-Unit Spetctroscopic Explorer), монтиран върху Много големия телескоп (VLT) на Европейската южна обсерватория (ESO).

Всички галактики са специални, но NGC 4254, разположена на около 50 млн. светлинни години от Млечния път, принадлежи на определен тип, който е сред най-впечатляващите – спирална галактика тип „велик дизайн“.

Това е спирална галактика с ясно изразени, добре формирани и видими спирални ръкави – това на практика е платоновия идеал за подобен тип космически обект (за разлика от онези, чийто ръкави са пухкави, неравни и счупени.

Снимка на NCG 4254 във видимия спектър на светлината, направена от телескопа "Хъбъл". Източник: NASA/ESA/Hubble/Janice Lee/Leo Shatz

През очите на MUSE обаче NGC 4254 изглежда доста по-пухкава, тъй като инструментът разкрива междузвездния газ, йонизиран от новородените звезди. Въпреки че степента на звездообразуване в галактиката не е чак толкова висока, нейната активност в това отношение е три пъти по-голяма от средното за обекти от този тип.

Астрономи смятат, че потенциалното обяснение на това е, че преди милиони години NGC 4254 си е взаимодействала с друга галактика. Доказателство за това откриваме в един от спиралните ѝ ръкави, който изглежда по-разхлабен и протегнат от останалите.

Това древно взаимодействие вероятно е смутило сериозно NGC 4254 – то е компресирало нейния молекулярен газ и е засилило процесите по звездообразуване.

Каквато и да е причината, относителната близост на NGC 4254 до Млечния път, както и ъгъла, от който можем да я наблюдаваме, правят тази галактика отличен избор за изучаване на звездообразуващите процеси.

Изображението на MUSE е част от проекта PHANGS (Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS). Неговата цел е да прави снимки с висока резолюция и в множество дължини на вълната на близки галактики, за да изучава целия цикъл на раждането на звездите.

Можете да свалите версия на изображението с по-високо качество от сайта на ESO.