Прехвален ли е сокът от целина?

30 ноември 2018 г., 13:47
249

Shutterstock

Толкова зелен, толкова здравословен. Сокът от целина е най-новият хит в Instagram. От многобройни фотоси пюрираният зеленчук мами с искрящозелен цвят и обещава фина детоксикация. Чаша сок от целина сутрин стабилизирал чревната флора, намалявал възпаленията,  укрепвал имунната система, лекувал хронични заболявания и отмивал от организма токсичните вещества. Същински течен пенкилер! Но не е ли прехвалена тази напитка?  Колко полезен е всъщност сокът от целина?

В социална медийна платформа като Instagram информацията се разпространява много бързо и си спечелва многобройни последователи. Това обаче не означава, че е чиста истина. Факт е, че тъй като целината се състои 95 процента от вода, хранителната й стойност не е особено висока. Все пак според американския експерт по хранене Меган Уеър тя е добър източник на витамин К - една чаша сок от целина съдържа около 30 процента от препоръчителната дневна доза. В нея присъстват и малки количества витамин С, витамин А, някои витамини от група В, фолат, баластни вещества и калий. Желаещите да отслабват ще се зарадват най-вече на новината, че сокът от целина е беден на калории и мазнини. Впрочем мит е, че за храносмилането на целината се изразходват повече калории, отколкото тя съдържа.

Влияние върху кръвното налягане

Очевидно целината оказва въздействие върху кръвното налягане: едно изследване от 2015 г. показа, че съставките на целината влияят върху стените на артериите и по този начин повишават притока на кръв и понижават налягането. Но изследователите препоръчват не да се пие смути от целина, а да се яде целият зеленчук. „За да се извлече това предимство, трябва да се изяждат около четири стръка, или по една чаша нарязана целина на ден“, казва  д-р Шефър от Кливландската клиника.

Баланс в многообразието

Експертите по хранене предупреждават, че човек не бива да разчита прекалено на един –единствен хранителен продукт, за да приведе организма си във върховна форма. Целината не е по-здравословна от който и да било друг зеленчук. По-добре е да се консумират различни видове зеленчуци и да се комбинират с други храни. Това е не само по-полезно, но и по-вкусно!

Цветелина Велчева

Ключови думи:
Коментари