Какво представляват суперхраните? Реално погледнато такова нещо не съществува, пише фитнес треньорът и консултант по хранене Страхил Иванов в своя блог Fitbg.net. Терминът е измислен от маркетинговите специалисти, за да продават по-добре определени продукти на пазара, понижаващи нивата на холестерол. Но за „суперхрани“ могат да минат някои продукти, които помагат за подобряване на здравето ни, в борбата с излишните килограми и съставянето на различни диети, съобразени с тези цели.

Най-популярни суперхрани:

1. Тъмнозелени зеленчуци – отличен източник на хранителни вещества, включително фолиева киселина, цинк, желязо, магнезий, витамин Ц и фибри. Тъмнозелените зеленчуци намаляват риска от сърдечни и хронични заболявания, сред които диабет тип 2. Наличието на каротеноиди ги прави отлични в борбата с някои видове рак. Особеното при този тип суперхрани е, че някои имат горчив вкус. За да избегнете неприятното усещане, включете тъмнозелените зеленчуци в любимите си супи, салати, шейкове и ястия.

Сред представителните на тъмнозелените зеленчуци са спанак, кале, листа от ряпа, зеле и манголд.

Къдраво зеле (кейл) 



Снимка: Elena Shashkina / Shutterstock



Отличава се със ситно накъдрени, зелени листа и лека миризма на целина. Това е един от малкото зеленчуци, които почти не губят витамините си, след като бъдат сготвени. Съдържа 49 калории на 100 г и огромно количество витамин К, който помага за образуването на белтъчини в кръвната плазма, костите и бъбреците.

Спанак – може да се намери пресен, замразен или изсушен. По време на Първата световна война сок от спанак се е давал на ранените войници, за да спре кръвоизлива. В 100 гр. спанак има само 23 калории, но цели 10 различни витамини, от които – А, Ц и К; 8 минерала, от които магнезий, манган и желязо. Всъщност, спанакът е известен най-вече заради високото си съдържание на желязо, осигурявайки 21% от дневния прием.

Манголд – отличава се с наситено зелени листа и червена дръжка. Познат е на кулинарията от векове, но заради сходството си с други зеленчуци, често е бил пренебрегван. В 100 гр. продукт има 19 калории. Съдържа 12 витамина, сред които А, К и Ц, а в сурово състояние – и витамин Е; 8 минерала, сред които магнезий, желязо и калий. Като повечето зеленолистни – той е с ниско съдържание са въглехидрати, протеини и мазнини.