Два астероида с размера на небостъргачи ще прелетят край Земята съвсем скоро.

Първият - 2016 CZ31 - ще ни доближи максимално близо в събота в 02:00 ч българско време. Според NASA той ще се движи с 55 618 км/ч. В най-широката си точка достига 122 метра – т.е. приблизително колкото 40-етажна сграда. Спокойно, няма да ни удар – 2016 CZ31 ще прелети край планетата на разстояние от 2 800 000 км (или горе-долу колкото средното разстояние между Земята и Луната, умножено по 7).

Според NASA тази космическа скала доближава Земята веднъж на няколко години. Следващата ни среща е насрочена за януари 2028 г.

В неделя в 02:37 ч българско време край Земята – на разстояние от около 6 960 000 км (или горе-долу колкото средното разстояние между Земята и Луната, умножено по 18) ще прелети още по-голям астероид. В най-широката си точка 2013 CU83 той достига цели 183 м. Гигантската скала ще се движи с 21 168 км/ч.

Смятате, че въпреки всичко разстоянието, на което ще прелетят край нас, е близко? Припомняме ви, че на 7 юли астероидът 2022 NF се доближи на цели 90 000 км от нас (или около 23 процента от средното разстояние между Земята и Луната).

NASA и други космически агенции наблюдават внимателно хиляди близкоземни обекти като тези.

Дори и траекторията на даден астероид да го позиционира на милиони километри от нашата планета, съществува изключително малък шанс орбитата му да се промени леко при гравитационно взаимодействие с друг по-голям обект (например планета) и да го насочи директно към Земята при следващата ни среща с него.

Ето защо космическите агенции гледат много сериозно на въпросите, свързани с планетарната защита. През ноември 2021 г. NASA изстреля космическия апарат DART (Double Asteroid Redirection Test), който през есента ще се разбие в широкия 160 м астероид Диморф.

Сблъсъкът няма да унищожи космическия обект, но ще промени съвсем леко неговата траектория съвсем леко. Ако мисията се окаже успешна, това означава, че подобен подход биу могъл да ни защитава от потенциално опасни обекти. Освен това американската космическа агенция ще получи ценни данни за начина, по който сблъсъкът се отразява на астероида, както и колко голяма трябва да е сондата, за да помръдне целта си.