На 24 ноември ракетата SpaceX Falcon 9 полетя към открития космос и понесе със себе си малка сонда, благодарение на която NASA ще научи как точно би могла да ни спаси от опасни астероиди.

Засега подобна опасност не е надвиснала над нас. NASA не е запозната с астероид, който през идните 100 години ще поеме курс към планетата ни. Рано или късно обаче това ще се случи и американската космическа агенция иска да знае по какъв точно начин би могла да промени траекторията му.

Нов космически апарат, наречен Double Asteroid Redirection Test (DART) ще тества този план. Неговата цел е една-единствена – да се разбие в центъра на далечен астероид.

Сондата е по-малка от количка за голф. Тя бе изведена в космическото пространство от Falcon 9 в сряда в 1:21 (ET). След като разгърна слънчевите си панели (процес, който продължи около 2 часа), тя се насочи към двойка астероиди – единият (мини луната Диморф) орбитира другия (Дидим). Целта на DART, намираща се на около 10,9 млн. км, е мини луната, голяма колкото футболен стадион. Сондата ще я достигне през септември 2022 г.

„Ще я ударим силно, но с много малко превозно средство“, заяви в понеделник Ед Рейнолдс, проектов мениджър на DART от лабораторията за приложна физика „Джонс Хопкинс“. Според него ако разполагаме с достатъчно време, можем да постигнем големи неща с малки обекти като DART.

160-метровият диаметър на Диморф, съпоставен с Колизея в Рим. Източник: ESA-Science Office)

Сблъсъкът би трябвало да избута Диморф по-близо до Дидим и да го накара да орбитира по-големия астероид с около 10 минути по-бързо (на всеки 11 часа и 45 мин. Вместо на всеки 11 часа и 55 мин.).

Ако мисията на DART е успешна, NASA ще докаже, че технологията може да промени траекторията на опасни астероиди. Освен това американската космическа агенция ще получи ценни данни за начина, по който сблъсъкът се отразява на астероида, както и колко голяма трябва да е сондата, за да помръдне целта си.