Днес в 14:25 ч българско време космическа отломка, тежаща близо 3-тона и някогашна част от ракета, ще се разбие в Луната със скорост 9288 км/ч. Очаква се тя да образува кратер на далечната страна на спътника.

Смята се, че това е горната част на ракета, изстреляна от Земята по някое време през 2014 г. Първоначално е засечена през март 2015 г. от телескопи в Аризона, които формират гръбнака на небесното проучване Catalina, и впоследствие е наблюдавана от американския астроном Бил Грей, който е автор и на софтуера за проследяване на астероиди Project Pluto.

Първоначално Грей смята, че отломките са част от ракетата „Фалкон 9“ на „СпейсЕкс“, изстреляна през февруари 2015 г., за да достави Космическата климатична обсерватория на Националната агенция на океанските и атмосферни изследвания до орбита в близост до L2 (точка на Лагранж). Според скорошни доказателства обаче най-вероятно става дума за горната част на ракета от китайската мисия Chang'e 5-T1, изстреляна през октомври 2014 г. като част от тестова мисия, която има за цел да изпрати пробни капсули до Луната и обратно. Представители на китайското външно министерство обаче отрекоха тази идея.

Тъй като сблъсъкът ще бъде на далечната страна на Луната, земните телескопи няма да могат да наблюдават събитието. Вероятно през идните няколко седмици или месеци обаче ще можем да видим самия кратер. Сателити, орбитиращи Луната, като например Lunar Reconnaissance Orbiter на NASA и индийския Chandrayaan-2, може и да не се намират на правилното място, за да заснемат момента на удара. Рано или късно обаче те ще идентифицират новообразувания кратер и ще го фотографират.

За разлика от апокалиптичния сценарий във филма Moonfall, ударът няма да предизвика значителни щети на Луната. Той просто ще образува още един кратер върху и без това изпъстрената с дупки повърхност. В момента, в който отломката падне върху Луната, ще се образува ударна вълна, която ще премине през ударното тяло за милисекунди и ще го разпръсне на малки парченца експлодиращ метал. Втора ударна вълна ще пропътува през прашната горна повърхност на спътника и ще нагрее скалите и прахта до такава степен, че да се образува гигантски проблясък. Същевременно във въздуха ще бъде изхвърлен материал на километри височина. От ракетата няма да остане абсолютно нищо освен кратера, който ще образува. Очаква се неговият диаметър да бъде от 10 до 22 метра, предава The New York Times.

Макар и това да е първият неумишлен лунен сблъсък, и преди създавани от човек сателити са се разбивали в Луната. През 2009 г. NASA запрати LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite) в южния полюс на Луната със скорост 9000 км/ч. Сблъсъкът изхвърли струя от материал, която позволи на учените да засекат ключови сигнатури на водния лед. Същата съдба сполетяват и ракетите „Сатурн V”, използвани при мисиите „Аполо“.

Учените ще следят събитието с интерес.

Източник: Live Science