Миналата седмица астрономи от хавайска обсерватория забелязаха спиралоподобна структура над Мауна Кеа. Най-вероятният виновник за това образувание е горната част от ракета „Фалкон 9“ на „Спейс Екс“, тъй като подобно нещо се е случвало и преди.

Спиралата е забелязана в ранните часове на 18 януари – същия ден, в който ракета „Фалкон 9“ излита от Кейп Карнавал във Флорида. Астрономите, работещи с телескопа Субару, съобщиха за спектакъла в Twitter.

Обсерваторията предостави и таймпалс видео на спиралата, което показва нейната еволюция с течение на времето (наред с тревожен брой спътници, които преминават покрай нея). "По-рано същия ден „Спейс Екс“ изстреля спътник в средна земна орбита", пишат астрономите. "Смятаме, че това явление е свързано с операцията по извеждането му в орбита." Мисията GPS III Space Vehicle 06 на „Спейс Екс“ действително бе изстреляна по-рано през деня. Тя успешно изведе GPS сателит за космическитесили на САЩ.

Субару е 8,2-метров оптично-инфрачервен телескоп, разположен на върха на Мауна Кеа и управляван от Националната астрономическа обсерватория на Япония. Екипът използва звездната камера Subaru-Asahi на съоръжението, за да забележи и запише спиралата.

Фактът, че ракета може да предизвика такова атмосферно образувание, изглежда изненадващ, но това не е първият път, в който ракета на „Спейс Екс“ води до образуването на подобна структура; подобен "димен пръстен", наблюдаван над Илинойс на 19 юни 2022 г., бе свързан с изстрелването на „Фалкон 9“ и извеждането на сателита Globalstar FM15.

"Тази спирала беше причинена от горната част на „Фалкон 9“, която изпускаше остатъци от гориво точно преди деорбитацията в Тихия океан", съобщи тогава Spaceweather. "Горната част вероятно се е въртяла около най-дългата си ос, за да стабилизира ориентацията на полета - оттам и спираловидната форма". Подобни спирали "са наблюдавани и след по-стари изстрелвания на Фалкон 9".

Източник: Gizmodo