Преди няколко седмици новината, че ракета на SpaceX е на път да се разбие в Луната, се разпространи като горски пожар. Сега астрономът, който следи ситуацията, потвърди, че събитието ще се случи, но уточни, че обектът не принадлежи на SpaceX. Оказва се, че ракетата е китайска.

Тази история e изключително добър пример за това как би следвало да работи науката в идеалния случай – да се самопоправя във всеки един момент, когато е достъпна нова информация. Освен това демонстрира колко сложно всъщност е проследяването на космическия боклук и че грешките са не само възможни, но и вероятни.

В конкретния случай ракетата не е онази, която SpaceX използва, за да изведе сателита DISCOVER до т.нар. точка 1 на Лагранж, а бустер на лунната мисия Chang'e 5-T1 – същата, която предостави множество проби от земния спътник за изследване.

Източник: Gianluca Masi via Virtual Telescope Project

Бил Грей от астрономическата софтуерна компания Project Pluto следи този конкретен космически боклук години наред – още откакто бе засечен от Catalina Sky Survey около месец след изстрелването на DISCOVER.

Много скоро става ясно (посредством начина, по който отразява светлината), че това не е малък астероид, а създаден от човека обект.

Предвид ограничената информация за изстрелването, Грей и неговите колеги решават да открият потенциалните кандидати за тази орбитална находка. Ракетата на SpaceX е сред най-добрите предположения, но, както става ясно, е неправилно.

Грей получава имейл от Джон Джорджини, старши инженер от Лабораторията за реактивно движение на NASA, който гласи, че DISCOVER всъщност не е преминал покрай Луната. Ето защо Грей решава да се върне 7 години назад и да провери какво е довело до тази негова грешка. Именно така той открива нов и далеч по-добър кандидат – китайската ракета.

Източник: Gianluca Masi via Virtual Telescope Project

„В известен смисъл това все още е „косвено“ доказателство – казва Грей. – Но според мен то е сравнително убедително. Ето защо съм убеден,ч е обектът, който ще удари Луната на 4 март 2022 г., в 12:25 UTC, е част от китайската ракета Chang'e 5-T1”.