Благодарение на данни от няколко телескопа учени засякоха облаци на гигантска газова планета, намираща се на 520 светлинни години от нас. Наблюденията са толкова детайлни, че можем да разберем с изключителна прецизност дори на каква височина са самите облаци, както и каква е структурата на горната атмосфера.

Постижението ще ни позволи да научим повече за атмосферите на екзопланетите и ще ни улесни в търсенето на светове, чийто условия са годни за обитаване. Много скоро дори ще знаем какви са времевите условия на далечните извънземни светове.

Въпросната екзопланета се казва WASP-127b и е открита през 2016 г. Тя е гореща и пухкава и орбитира толкова близо до своята звезда, че една година там продължава само 4,2 дни. Екзопланетата е 1,3 пъти по-голяма от Юпитер, но по отношение на маса - само 0,16 пъти.

Това означава, че атмосферата ѝ е тънка и рядка, а това я прави идеална за анализирането на съдържанието ѝ чрез светлината от звездата, която се прокрадва през нея.

За тази цел екипът от изследователи, ръководен от астронома Ромен Алар от Университета на Монреал в Канада, комбинира инфрачервени данни от „Хъбъл“ с оптични на инструмента ESPRESSO, намиращ се на Много големия телескоп, за да надникнат в различните височини на атмосферата на WASP-127b.

„Първо, засякохме наличието на натрий (както се е случвало и преди на подобен тип планети), но на много по-ниски височини, отколкото очаквахме – обяснява Алар. Второ, открихме силни сигнали на водни изпарения в инфрачервения [спектър], но нито един от тях не можеше да бъде забелязан във видимите дължини на вълната. Това подсказва, че водните изпарения на по-ниските нива се засенчват от облаци, които са матови във видимите дължини на вълната, но прозрачни в инфрачервения [спектър].”

Wasp-127b, съпоставена със Слънчевата система. Източник: David Ehrenreich/Université de Genève, Romain Allart/Université de Montréal

Астрономите успяват да определят височината на облаците до изненадващо нисък пласт облаци с атмосферно налягане около 0,3 и 0,5 милибара.

„Все още не знаем какъв е съставът на облаците (освен че в тях няма водни капчици като тези на Земята). – обяснява Алар. – Освен това сме озадачени от откриването на натрий на място, на което не очаквахме на подобен тип планета. Бъдещите проучвания ще ни помогнат да разберем повече както за атмосферната структура, но и за [планетата] WASP 127b като цяло, която, изглежда, е забележително място.“

Изследването е публикувано в Astronomy & Astrophysics и е представено в рамките на тазгодишния Европейски научен конгрес.