Учени, работещи на Големия бариерен риф в Австралия, изпробваха успешно нов метод за замразяване и съхранение на коралови ларви, предаде Ройтерс.

Според изследователите методът може в крайна сметка да помогне за възстановяване на диви рифове, застрашени от изменението на климата.

Учените се борят да защитят кораловите рифове от повишаващите се температури на океана, които дестабилизират деликатните екосистеми. Големият бариерен риф е претърпял четири избелвания на коралите през последните седем години. Първото от тях е регистрирано по време на явлението Ла Ниня, макар че то обикновено води до понижаване на температурата на водата.

Избелването на рифовете е процес, протичащ, когато коралите са подложени на различни стресиращи фактори като рязка промяна в температурата, светлината или хранителните вещества. Под влияние на стреса коралите изхвърлят едноклетъчните водорасли, с които живеят в симбиоза – зооксантелите. Те доставят на коралите храна и им придават цветовете. В резултат на липсата им коралите побеляват и постепенно умират.

Криогенно замразените корали могат да се съхраняват и по-късно да бъдат въведени отново в дивата природа. Този процес изисква сложно и скъпо оборудване, включително лазери. Учените обаче са изобретили нова и лека "криомрежа", която може да се произвежда евтино и да консервира успешно коралите.

В лабораторно изпитание през декември, първо в света за Големия бариерен риф, учени от Австралийския институт по морски науки (АИМН) успешно са използвали криомрежата за замразяване на коралови ларви.

Кораловите проби са събрани от рифа в момент, който съвпаднал с краткия годишен период на хвърляне на хайвер, пише БТА. „Ако успеем да защитим биоразнообразието на коралите, в бъдеще ще имаме инструмент, който наистина ще помага за съживяване на рифовете, а новата технология ще доведе до коренни промени в тази област“, каза Мери Хейгъдърн, старши научен сътрудник в Националния зоопарк „Смитсониън“ и Института по консервационна биология.

Криомрежата е изпробвана преди това върху различни по-малки и по-големи видове хавайски корали. Тестовете при по-големите са претърпели неуспех.

Мрежестата технология съхранява коралови ларви при минус 196 градуса по Целзий и е разработена от екип на Колежа по наука и инженерство към университета в Минесота.