Ново проучване на екип от университета в Питсбърг открива маркери на кръвна основа, които могат да разкрият биологичната възраст на човека. Това от своя страна ще помогне за лечението на различни здравословни проблеми, които се появят с напредването на възрастта.

Имаме действителна възраст - броят на годините, през които сме живели - и биологична, която в най-общи линии представлява износването на клетките и органите. Когато знаем тази биологична възраст, ние можем да определим много по-точно риска от дадено заболяване, да адаптираме по-прецизно лечението и да разберем различните темпове, на които телата ни отказват да функционират с течение на времето.

"Представете си двама души на 65 години", казва Адити Гуркар, гериатър от университета в Питсбърг. "Единият кара колело до работа и ходи на ски през уикендите, а другият не може да изкачи и стълби."

"Те са на една и съща хронологична възраст, но на много различна биологична възраст. Защо тези двама души остаряват по различен начин?"

За да отговорят на този въпрос, изследователите прибягват до помощта на 196 възрастни хора, разделени на две групи: едната от доброволци със „млади“ тела на възраст 75+, а другата - 65-75- годишни, чийто организми са се състарили по-бързо.

Първите могат да изкачват стълби или да ходят в продължение на 15 минути, без да почиват, докато тези във втората група трябва да правят почивки по време на всяка дейност. Това разграничение дава възможност на изследователския екип да разгледа разликите между групите на молекулярно ниво.

По-специално, изследователите търсят различни метаболити - малки молекули, оставени от биологичните процеси в тялото. Те могат да се използват като доказателство за това кои процеси се случват и колко добре протичат.

Идентифицирани са общо 25 метаболита, които показват значителни разлики между хората с млади тела и тези, чийто организми остаряват по-бързо. Тази група молекули е наречена метаболитен индекс на здравословното стареене (HAM). Екипът също така идентифицира три метаболита, които, изглежда, са особено важни за управлението на биологичното стареене.

"Решихме да разгледаме метаболитите, защото те са динамични", казва Гуркар. "Променят се в реално време, за да отразяват нашето здраве и как се чувстваме, и имаме силата да им влияем чрез начина си на живот, диетата и околната среда."

Учените провеждат тестове върху отделна група доброволци и благодарение на индекса HAM успяват да определят биологичната им възраст с 68% точност.

С течение на времето и извършването на допълнителни изследвания би могло да се разработи кръвен тест за бърза и лесна оценка на биологичната възраст. Той би могъл да се използва при по-млади хора, когато промените в молекулярните процеси са по-лесни за модифициране: например при човек на 30 години, на когото е казано, че биологичната му възраст е много по-висока, отколкото би трябвало да бъде.

"Тогава той би могъл да се замисли за ранна промяна на аспектите на начина си на живот - независимо дали става въпрос за подобряване на съня, диетата или режима на упражнения - за да се надяваме да промени биологичната си възраст", казва Гуркар.

Изследването е публикувано в Aging Cell.