Китайски учени разработиха неинванзивен кръвен тест, наречен PanSeer, който може да открие злокачествени заболявания до 4 години преди появата на първите симптоми, пише The Guardian. Нещо повече -–той работи с изключително висока точност. Тестът е засякъл рак при 95 на 100 от изследваните хора, които не са проявявали никакви симптоми, но впоследствие са били диагностицирани със злокачествено заболяване.

“Демонстрирахме, че с помощта на кръвен тест, базиран на метилиране на ДНК, могат да бъдат засечени 5 вида рак – до 4 години преди стандартните методи за диагностициране“, пише екипът в научния журнал Nature Communications.

Учените поясняват, че тестът не прогнозира появата на болестта, а улавя канцерогенни растежи, които все още не са предизвикали каквито и да било симптоми или не са били засечени от други методи.

Този тип тестове, известни още като течни биопсии, придобиват изключително широка популярност през последните години. Да, новото изследване не е първото, което съобщава за положителни резултати от кръвни тестове при диагностиката на рак. То обаче доказва, че това коварно заболяване може да бъде засечено много преди пациентите да имат каквито и да било оплаквания.

Учените са изследвали региони от ДНК-то в кръвна плазма за конкретни издайнически маркери, наречени метилни групи – те често се натрупват в туморната ДНК. Специални техники им позволяват да засекат и най-нищожните нива на подобен тип ДНК.

Впоследствие изследователите прибягват до помощта на самообучаващи се компютърни алгоритми, за да установят дали което и да е ДНК, открито в кръвоносната система, наистина е отделено от тумори (на базата на наличието на тези метилни групи).

За създаването на теста учените са използвали проби от кръвна плазма, събирана от донори в Китай в периода 2004-2007 г. в рамките на широкомащабно проучване.

Източник: The Guardian