Откриването на раково заболяване не е лесно начинание. Процесът включва редица неприятни процедури, включително мамограми и колоноскопии. Освен това често туморите се откриват чак след като достигнат определен размер. Учените отдавна се опитват да открият по-добри алтернативи, като например най-обикновени кръвни тестове, които не са толкова инвазивни. Които могат да откриват рака по-рано и съответно – да увеличат шансовете за излекуване.

Изследователи от центъра за изследване на рака в Кеймбридж създадоха кръвен тест (или т.нар. „течна биопсия“), който може да открива 8 вида рак, включително на гърдите, яйчниците, кожата и мозъка. За разлика от други подобни методи, който вече са разработени, този тест действа относително бързо и не включва дългата генетична секвенция на кръвта на пациента.

Виж още: Тялото ни може да се пребори с рака и учените се опитват да задействат тази негова способност

Как работи новият тест? Той проследява канцерогенната ДНК, която циркулира в кръвоносните съдове, на базата на нейния размер. Търсенето на туморна ДНК обикновено е доста трудно, тъй като тя се „засенчва“ от далеч по-многобройната здрава ДНК в тялото. За да преодолеят тази пречка, изследователите разпознават ключовите разлики между размерите на ДНК фрагменти от туморни и здрави тъкани. След това използват въпросните различия, за да открият канцерогенната ДНК.

За да проверят колко ефективен е техният метод, учените провеждат експеримент. Оказва се, че тестът им открива рак на дебелото черво, жлъчните пътища, гърдите и кожата в 94% от случаите (от общи 68 пациенти). Малко по-нисък успех е постигнат при пациенти с рак на панкреаса, бъбреците и мозъка – 65% от случаите (от общо 57 пациенти).

Новият тест не е съвършен – той е давал фалшив положителен резултат в 2,5 процента от случаите. Т.е. понякога е отчитал наличието на рак при здрави хора.

„Уви, към момента ние демонстрираме потенциала му единствено при пациенти с рак в късен стадий. Все още не сме събрали проби от пациенти, чието заболяване е в началото си“, казва водещият автор на изследването Флорент Мюлиер пред IFLScience.

Въпреки това тази „течна биопсия“ определено е обещаваща. Според Мюлиер кръвният тест може лесно да се прави в комерсиални лаборатории, което означава, че скоро може и да да влезе в широка употреба.

„Създадохме нещо много повече от тест. Това е нов метод, или подход, който би могъл да се приложи към други подобни методи или бъдещи методологии“, допълва Мюлиер.

Съвсем наскоро същите учени публикуваха друг научен труд, в който описват как точно са успели да използват течните биопсии от гръбначно-мозъчна течност, за да открият тумор на мозъка. Ако един ден започне да се използва в клинична среда, тази техника би могла да намали нуждата от тъканната биопсия – процедура, която е особено рискова, когато туморът се намира в мозъка.

Можете да прочетете цялото изследване в Science Translational Medicine