Човешката кожа гъмжи от бактерии – и това е добре, защото здравата кожна флора предпазва от многобройни болести и се грижи за блестящ тен. Според най-новите изследвания дори кожни страдания като невродермит се повлияват благоприятно от бактериите.

Химикът Дейвид Уитлок е разработил продукта за кожа Mother Dirt (в буквален превод „Майка Мръсотия“). Той съдържа смес от живи микроорганизми, които произхождат от краварници, кокошарници и свинарници, твърди откривателят. Ученият уверява, че не се е къпал от 12 години, като вместо това се е пръскал два пъти дневно с коктейла от бактерии. Но въпреки това не се вмирисвал, защото бактериите прогонват микробите, отговорни за телесните секрети. Темата за козметиката на бактериална основа наелектризира целия бранш, защото междувременно се знае, че здравословната грижа за кожата включва стимулиране на бактериалната флора. Все пак се изисква революционно мислене, за да приемеш козметични продукти, с които да впръскаш или втриеш в кожата си бактерии. Свикнали сме да спазваме възможно най-строга хигиена, когато се отнася за грижата за кожата. И е разбираемо, че сред потребителите настава известен смут, когато изведнъж започват да им рекламират бактерии!

Но бактериите са изключително важни за нашата кожа – ако са правилните, разбира се. Външната ни обвивка разполага с ценна и богата на видове екосистема, в която живеят най-малко десет милиарда микроорганизъма. Тя е надежден щит срещу микробите, който обаче може да бъде пробит благодарение на всекидневните ни ритуали, свързани с миене и къпане. Според експертите водната струя на душа е в състояние да унищожи една трета от бактериите, от което страда и така наречената „киселинна мантия“. Наистина бактериите, които се крият в космените фоликули и гънките на кожата, възстановяват защитния й слой в рамките на няколко часа, но прибави ли се благоуханната пяна на шампоана, или вземаме ли душ повече от два пъти дневно, броят на изтребените бактерии се увеличава многократно.