Според ново проучване върху мишки чревните бактерии могат да причинят загуба на зрението, която потенциално може да се лекува с антибиотици.

Изследователи от Китай и Обединеното кралство откриват бактерии от червата в увредените участъци на очите на мишки с мутации в гена Crumbs homolog 1 (CRB1), който е основна причина за наследствени очни заболявания.

"Открихме неочаквана връзка между червата и очите, която може да е причина за слепотата при някои пациенти", казва офталмологът Ричард Лий от Университетския колеж в Лондон, старши автор на изследването.

"Нашите открития могат да имат огромно значение за промяна на лечението на очните заболявания, свързани с CRB1".

Това е ранно изследване и все още не знаем дали същият механизъм се наблюдава и при хора с мутация на CRB1, която е причина за 4 % от случаите на пигментен ретинит, водещ до загуба на периферно и нощно зрение, и 10 % от тези на вродена амавроза на Лебер (при приблизително 1/3 от тях настъпва пълна слепота).

При очните заболявания, свързани с CRB1, увреждането на зрението започва в ранна възраст. Ретината - тъканта в задната част на очите, която преобразува дължините на вълните на светлината в сигнали, които мозъкът интерпретира като зрение - не успява да развие тънката си слоеста структура от светлочувствителни фоторецепторни клетки и става необичайно дебела.

Екипът се интересува дали бактериите причиняват увреждане на ретината, след като предишни техни изследвания установяват, че в очите е пълно с бактерии.

Повечето от трилионите ни чревни бактерии са по-скоро полезни и играят решаваща роля за цялостното здраве. Но Лий и колегите му смятат, че мутацията на CRB1 позволява на чревните бактерии да достигнат до очите, където могат да допринесат за загуба на зрението.

Смяташе се, че протеинът Crb1, кодиран от едноименния ген, се среща само в мозъка и пигментния епител на ретината (RPE) - външната бариера между кръвта и ретината, която предпазва окото. За първи път изследователите откриват, че чревната стена също експресира протеина.

Протеинът Crb1 е жизненоважен за поддържането на бариерата между червата и останалата част на тялото, както и за RPE. Мутиралият ген CBR1 не експресира достатъчно голяма част от протеина Crb1, което води до нарушения в тези две защитни бариери.

Обобщение на начина, по който мутацията на CRB1 позволява на чревните бактерии да получат достъп до ретината. (Peng et al., Cell, 2024)

Моделите на мишки с тази мутация имат нарушения и в двете бариери, което позволява на чревните бактерии да преминат през кръвния поток в ретината и да причинят увреждания. Лечението с антибиотици намалява увреждането на ретината и предотвратява загубата на зрение.

Когато изследователите възстановяват нормалната експресия на Crb1 в червата на мишки с мутация на CRB1, това не възстановява нарушението на бариерата, но увреждането на ретината намаляват. При мишки с мутация на CRB1 и намалени бактериални популации също не се наблюдава толкова голямо увреждане на ретината.

"Надяваме се да продължим тези изследвания в клинични проучвания, за да потвърдим дали този механизъм наистина е причина за слепотата при хората и дали лечението, насочено срещу бактериите, може да предотврати слепотата", казва Лий.

На този етап всичко това единствено подсказва за възможна връзка между очните заболявания, причинени от мутацията на гена CRB1. Близо 100 гена, засягащи светлочувствителните фоторецепторни клетки на ретината, могат да доведат до пигментен ретинит, а варианти в поне 28 гена могат да причинят вродена амавроза на Лебер.

Генотерапията е обещаваща за лечението на генетични очни заболявания и досега е била основен акцент в разработването на лечения (въпреки че през 2023 г. учените свързват специфични имунни клетки, мигриращи от червата към ретината, с тежестта на глаукомата).

Авторите твърдят, че откритията им показват, че червата и окото са свързани по друг начин - живи бактерии могат да се пренесат от пропускливите черва към ретината. Все още не разбираме напълно връзката на червата със здравето на очите, но това може да бъде още един начин за лечение, който да се обмисли.

"Тъй като разкрихме напълно нов механизъм, свързващ дегенерацията на ретината с червата", казва Лий, "нашите открития могат да имат значение за по-широк спектър от очни заболявания, които се надяваме да продължим да изследваме с допълнителни проучвания."

Изследването е публикувано в списание Cell.