Ново проучване разкрива неоткрит досега начин, по който можем да усещаме леки докосвания: директно чрез космените фоликули.

Досега се смяташе, че само нервните окончания в кожата и около космените фоликули могат да предават това усещане.

Екипът на изследването, ръководен от учени от Имперския колеж в Лондон, Великобритания, използва процес на секвениране на РНК, за да установи, че клетките в част от космения фоликул, наречена външна коренова обвивка (ORS), имат по-висок процент рецептори, чувствителни на допир, отколкото еквивалентни клетки в кожата.

На тази основа изследователите създават лабораторни култури от клетки на човешки космен фоликул, както и сетивни нерви.

Когато клетките на космения фоликул са механично стимулирани, сетивните нерви до тях също се активират - което показва, че докосването е регистрирано.

Клетки на космените фоликули преди (вляво) и след (вдясно) стимулация. (Agramunt et al., Science Advances, 2023)

Нещо повече, експериментите разкриват, че невротрансмитерите серотонин и хистамин се освобождават от клетките на ORS чрез малки торбички, наречени везикули. По този начин те подават сигнал към околните клетки.

"Това е вълнуващо откритие, тъй като отваря още много въпроси за тези клетки: защо имат тази роля и какво още можем да научим от тях за начина, по който кожата ни усеща допир?", казва невроинженерът Парасту Хашеми от Имперския колеж в Лондон.

Чувствителните на допир нервни клетки се наричат механорецептори. Именно заради тях усещаме всичко - от лек полъх на вятъра до силен натиск. В този случай клетките на космените фоликули са взаимодействали специално с нископрагови механорецептори (LTMR), способни да усещат нежни докосвания.

Въпреки че вече беше известно, че космите по тялото играят важна роля в усещането за допир, изследователите разкриха по-подробно биологично взаимодействие между клетките на ORS и LTMR отвъд простата механична реакция. Остава един голям въпрос: "Защо?".

"Това е изненадващо откритие, тъй като все още не знаем защо клетките на космените фоликули имат тази роля в обработката на лекото докосване", казва биоинженерът Клеър Хигинс от Имперския колеж в Лондон.

"Тъй като косменият фоликул съдържа много сетивни нервни окончания, сега искаме да определим дали той не активира специфични видове сетивни нерви за неизвестен, но уникален механизъм."

Заслужава си да се отбележи, че експериментите са повторени с кожни клетки, а не с клетки от космените фоликули: в този случай се освобождава хистамин, но много малко серотонин. Това подсказва, че има нещо уникално във функцията на ORS.

Като се има предвид, че хистаминът играе значителна роля при няколко възпалителни кожни заболявания, включително екзема, възможно е по-нататъшните изследвания на начина, по който космените фоликули регистрират докосването, да доведат и до подобряване на лечението и превантивните мерки.

Изследването е публикувано в Science Advances.