На заседание на Руското физико-химическо общество в Санкт Петербург руският физик Александър Степанович Попов показва уред за предаване и приемане на електромагнитни вълни без проводник. Устройството е имало кохерер и електрически звънец с чукче, с което са приемани сигнали, излъчени с морзовата азбука. Апаратът на Попов давал възможност за първи път да се приемат радиосигнали, носещи информация чрез радиовълни и отваря пътя към създаването на други радиоустройства, позволяващи практическо използване на радиовълните.

От една зала на университетската сграда Попов изпраща в друга думите „Хайнрих Херц”, които председателят на дружеството възпроизвежда на черната дъска. Така - и в съвсем буквален смисъл - името на Хайнрих Херц въвежда безжичното предаване на съобщения на разстояние. Именно това, че не само са излъчвани радиовълни, а чрез тях е предадена информация, е основата на претенцията Попов да се сочи за откривател на радиото.

По-малко от година след това Попов създава цял комплекс с апаратура за безкабелно предаване на телеграфни сигнали. През март 1896 г. на заседание на Руското физико-химично общество, той извършва първото в света предаване на радиограма на разстояние около 250 м. През есента на 1897 г. Попов пренася своите опити на кораби от Балтийския флот и през пролетта на следващата година получил надеждна връзка на разстояние около 5 км между транспортния кораб „Европа” и крайцера „Африка”.

В късната есен на 1899 г. от Кронщад на околосветско плаване тръгнал броненосецът „Генерал-адмирал Апраскин”. Едва излязъл от пристанището, той попаднал в жестока снежна буря, отклонил се от курса и се ударил в подводни камъни до остров Гогланд. Опитите да бъде отстранен от камъните пропаднали, а настъпващите студове го сковали в лед. Всичките сили били хвърлени за спасяване на броненосеца, но за осъществяване на спасителната операция била крайно необходима връзка с щаба на флота.

И тогава си спомнили за изобретателя на безжичния телеграф. На Попов била възложена задача да осъществи така необходимата връзка с помощта на новото изобретение. И въпреки, че досега е била осъществявана връзка на разстояние не повече от 30 км, а сега разстоянието било повече от 40 км, връзката била осъществена и работила безотказно през цялото време на спасителната операция.