Искаш да хапнеш нещо вкусно и здравословно, което да си приготвиш сам, но не разполагаш с много време? Няма проблем! Ястието, което днес искам да ти представя е точно за теб! Приготвя се бързо и лесно. Можеш да си го хапнеш на обяд или да си го приготвиш за вечеря. И в двата случая ти обещавам, че няма да останеш разочарован.

 Патладжан с чери домати на фурна неизбежно ще се превърне в твоето изкушение на масата.

Патладжанът е растение от род Кучешко грозде на семейство Картофови и дава плод със същото име. Той произлиза от Индия и Шри Ланка. Арабски записки от IX, X и XII вeк показват, че патладжанът е бил важна част от Арабската и Турската кухня. Много бързо се разпространява и в цяла Европа. Негови близки роднини са домата и картофа, които са от същото семейство Картофови. Според фитологията патладжаните са плодове (наред с картофите, доматите и чушките), а не зеленчуци. Има много разновидности  по света, с различни форми и цветове. В България най-разпространен е патладжанът с издължена форма в лилав и почти черен цвят. В нашата родна българска кухня е широко използван и със сигурност в твоите детски години пазиш спомени за апетитни ястия с патладжан, които твоите майка и баба са ти приготвяли умело.

Патладжанът е не само изключително вкусен, но и е много полезен за твоя организъм. Богат е на хранителни вещества - витамини и фибри, но в същото време има минимално съдържание на калории. Съдържа впечатляващо количество фолиева киселина, калий и магнезий. Други ценни съставки в него са витамин С, К и B6, фосфор, мед, тиамин, ниацин, пантотенова киселина. Американски учени откриха, че патладжанът има активен противовъзпалителен и дори противораков ефект. Поради високото съдържание на антиоксиданти, той помага за намаляване на риска от сърдечни и съдови заболявания. Антиоксидантният пигмент антоцианин, на който дължи характерния си цвят, може да предпази телесните клетки от стареене. Също така, това вещество ефективно защитава мозъчните клетки и е от полза за твоята памет. Високото съдържание на фибри и ниското съдържание на калории в патладжаните им позволява лесно да се впишат в менюто на всяка диета.

Листата и корените му се използват в отвари, за да се направи сироп за стомашни проблеми, болно гърло и кашлица, астма, зъбобол, ревматизъм, различни видове възпаления.

Тъй като в кулинарията изисква задължителна термична обработка, патладжанът не е подходящ за вегани.

В рецептата, която днес ти предлагам, ти препоръчвам да използваш чери домати. Защо ли? Koгaтo искаш да се храниш здравословно или се oпитвaш дa oтcлaбнeш, ĸлючът e дa ядeш xpaни, ĸoитo да те пoддъpжaт cит, бeз дa имaш мнoгo ĸaлopии. Чepи дoмaтитe oтгoвapят перфектно нa тoвa ycлoвиe. Дeceтинa чepи дoмaти, ĸoeтo e oĸoлo чaшa, имaт caмo 30 ĸaлopии. Забележи също, че десет чери домати имат почти толкова калий, колкото един средно голям банан. Богатите на калий храни балансират течностите в организма и намаляват налягането върху артериите. Чери доматите и доматите като цяло, съдържат богато количество на ликопен, бета каротин и витамин С, които са известни като антиоксиданти и помагат за намаляване на риска от редица хронични заболявания. Ocвeн това, тe ca и дoбъp изтoчниĸ нa фибpи и ще ти помогнат да се чувстваш сит по-дълго време. 

Балансираната и лесна рецепта - патладжан с чери домати на фурна е чудесен начин да разнообразиш твоето меню и да хапнеш нещо вкусно в уюта на домашна обстановка.

Не забравяй, че всяка седмица ще има по 4 нови вкусни и здравословни рецепти, които може да опиташ.

Няма да имаш никакво затруднение в намирането на продуктите.

Необходими продукти за 2 порции

1 средно голям патладжан (300 г)

200 г чери домати

4 скилидки чесън (по твое желание)

2 супени лъжици зехтин екстра върджин

сол на вкус

риган на вкус

пресен босилек на вкус

Важно да знаеш

Ще ти дам един много полезен съвет, който да следваш при избора на патладжан. Гледай винаги да е лъскав на вид, не трябва да е мек (означава, че е стар) и да не е прекалено голям. По-малките патладжани е по-малко вероятно да бъдат горчиви и разбира се, имат по-малко семена.

Начин на приготвяне

Измий и подсуши чери доматите и ги нарежи на две половинки или ако предпочиташ, на малки филийки. Обели скилидките чесън и ги добави ситно нарязани към доматите. Подправи чери доматите и чесъна  с риган, босилек, сол на вкус и супена лъжица зехтин екстра върджин .

Измий патладжана, отрежи дръжката, нарежи го на кръгли филийки от около 1 см.

Ще ти разкрия и една малка тайна, която да използваш винаги в твоите рецепти с патладжан. След като си го нарязал на кръгове, препоръчвам ти да добавиш върху тях съвсем мъничко сол и да ги оставиш наредени в една тавичка под наклон за около 15 минути. Така ще премахнеш остатъчната горчивина и ще бъдат още по-вкусни. Не забравяй след това да ги измиеш с вода. Готов си за следващата стъпка от рецептата.

Подреди филийките патладжан в предварително намазана с олио тавичка.

Може леко да ги посолиш, а на всяка филийка патладжан сложи от подправените с подправки чери домати. Добави отгоре по една капка зехтин екстра върджин и печи в предварително загрята фурна на 190° за около 30-35 минути. След като ги извадиш от фурната, остави ги да се охладят. Сервирай с пресен босилек.

Хранителна стойност в една порция (283 г)

Калории – 204 ккал

Мазнини – 15 г

Въглехидрати – 13 г

Белтъчини – 3 г

Както ти бях обещал - лесно, бързо, вкусно и полезно. Ястието е подходящо както за обяд, така и за вечеря. Не се притеснявай, ако нямаш чери домати под ръка. Може най-спокойно да ги замениш по твой избор с всеки друг вид домати. С това чудесно ястие би могъл да изненадаш приятно твоите любими хора или да ги приготвиш за специален повод. Не се страхувай да експериментираш. Би могъл да добавиш върху филийките патладжан парченца моцарела в нискомаслената и версия, която има лек вкус и ниско съдържание на сол. Несъмнено ще получиш много комплименти за твоите чудесни кулинарни способности.

Не е нужно да си експерт. Не забравяй, че най-добрият начин да се сдобиеш с „тайната" подправка е като изпитваш удоволствие от приготвянето на храната. То е творческа дейност, която зарежда, релаксира и успокоява. Сигурен съм, че сам ще се убедиш в това.

Автор: Страхил Иванов