Последователите на популярната „хигиенна“ теория, която твърди, че прекомерната чистота в дома и около детето „приспива“ имунитета му, затова то боледува често, ще бъдат разочаровани. Също така и мързеливите домакини.

Ново проучване доказа категорично, че чистотата в дома не е причина за алергиите на детето.

Авторите на статия, публикувана в  Journal of Allergy and Clinical Immunology, опровергават т. нар. хигиенна хипотеза, според която разпространението на алергичните заболявания при децата в развитите страни е свързано с прекомерна стерилност на средата, в която те растат.

Според тази теория, ако детето веднага след раждането влезе в контакт с различни микроорганизми, това тренира имунната му система и блокира необичайните й реакции към някои вещества от околната среда.

Ето защо привържениците на тази популярна теория смятат, че честото миене на ръцете и почистването на къща, в която живеят малки деца, е не само ненужно, но дори вредно.

„Излагането на микроорганизми в ранна възраст наистина е много важно за „обучението“ на имунната система и метаболизма на детето.  Но не с всякакви бактерии, а само с „полезните“. Защото сред тях може да има и опасни болестотворни патогени", обясни водещият автор на новото изследване Греъм Рук, почетен професор по медицинска микробиология в Университетския колеж в Лондон.

Рук и колегите му, след като анализирали научните данни, стигнали до следните основни заключения:

1. Микроорганизмите, които могат да се намерят в съвременния дом, съвсем не са необходимите за трениране на имунната система.
  2. Ваксините не само предпазват детето от инфекции, но и укрепват имунната му система.
  3. Микроорганизмите, които живеят в естествената среда, са важни за нашето здраве, а чистотата в къщата по никакъв начин не влияе на общуването на детето с природата.
  4. Последните проучвания показват, че алергичните реакции при децата не са свързани с прекомерна чистота в къщата и липса на контакт с бактерии, а най-вече с почистващи продукти, използвани при почистването

Затова няма нищо лошо в това да поддържате дома си чист и да поддържате добра лична хигиена, особено по време на пандемия, подчертава професор Рук.

Важно е само да се гарантира, че детето не е прекомерно изложено на перилни и силно активни почистващи препарати. А ваксинацията, близките контакти с майката и другите членове на семейството, общуването с природата осигуряват на малчуганите всички необходими микроорганизми за нормалното развитие на имунната система.

Новите родители