Изследователи от университета Макмастър и базираната в Дания фармацевтична компания ALK-Abello A/S се натъкнаха на нова клетка (MBC2), която помни алергии.

Откритието дава на учените и изследователите нова цел при лечението на алергии и може да доведе до нови терапии. Изследването е публикувано в Science Translational Medicine.

"Открихме вид паметна В клетка, която има уникални характеристики и специфичен генен подпис, който не е бил описван преди", казва Джош Кьониг, доцент от катедрата по медицина на Макмастър и съръководител на изследването. "Установихме, че алергичните хора имат тази паметна В клетка срещу техния алерген, а неалергичните - много малко, ако изобщо имат такава."

В-клетките са вид имунни клетки, които произвеждат антитела. Те помагат в борбата с инфекциите, но могат да причинят и алергии.

"Да кажем, че сте алергични към фъстъци. Благодарение на MBC2 имунната система си спомня този факт и когато отново се сблъскате с тях, тя създава повече антитела, които ви правят алергични", казва Кьониг.

За да стигнат до това откритие, изследователите създават тетрамери - вид флуоресцентна молекула - от алергени като брезов прашец и фъстъци, за да засекат трудните за идентифициране В-клетки на паметта. Преди това Кьониг и екипът му написват наръчник с инструкции за това как да се използват тетрамери за откриване на тези неуловими клетки.

Изследователите допълнително използват проби от клинични изпитвания на ALK с таблетна сублингвална имунотерапия, която позволява секвениране на големи количества IgE-продуциращи В клетки.

Като използват най-съвременни технологии като едноклетъчна транскриптомика и дълбоко секвениране на генните репертоари на антитела върху проби от клинични изпитвания, те успяват да направят директни връзки между MBC2 и IgE - антителата, който предизвикват алергичната реакция. Това осигурява необходимия контекст, като в крайна сметка разкрива MBC2 като основен елемент на алергията.

"Въпреки че алергиите са най-разпространеното заболяване в световен мащаб, все още не е напълно изяснено как се появяват и как се превръщат в състояние, което продължава цял живот. Откриването на клетките, които съхраняват паметта на IgE, е ключова стъпка напред и промяна в разбирането ни за това какво причинява алергията и как лечението, като например имунотерапията на алергии, може да промени заболяването", казва Петер Сейер Андерсен, старши вицепрезидент и ръководител на изследователската дейност в ALK. Сейер Андерсен е ръководител на проучването заедно с Кьониг.

"Много сме развълнувани от това откритие и сме благодарни на екипа в университета Макмастър за отличното и продуктивно сътрудничество."

Откритието на MBC2 дава на учените и изследователите нова цел при лечението на алергии и може да доведе до нови терапии.

"Откритието наистина посочва два потенциални терапевтични подхода, които бихме могли да предприемем", казва Кели Брутън, която е съавтор на изследването заедно с Кьониг, когато е била докторант в Макмастър. Сега Брутън е постдокторант в Станфордския университет.

"Първият е насочен към тези MBC2 и ги елиминира от алергичния човек. Другият вариант би могъл да включва промяна на функцията им и да ги накара да правят нещо, което в крайна сметка няма да е вредно, когато индивидът е изложен на алергена."

Ще бъде необходима допълнителна работа за по-добро разбиране и в крайна сметка за създаване на терапевтични средства, но откриването на MBC2 дава нова надежда за хората с хранителни алергии.

"Това са видовете открития, които наистина трябва да се направят, за да се разработят правилните терапии за блокиране на правилните клетки, за да се спре заболяването", казва Кьониг.