Обилните водни запаси на Земята са се появили от материали, присъствали на планетата от самото й създаване, а не като "подарък" от паднали на нея метеорити и комети.

До такъв извод стигналa геоложката Линда Елкинс-Тантън от MIT. Научната й статия е публикувана в сп. Astrophysics and Space Science, накратко я описва порталът ScienceNOW.

Досега въпросът за земните океани нямаше еднозначен отговор, но мнозина бяха привърженици на кометната хипотеза. На теория водата може да е произлязла и от скали, в много от които тя се съдържа в свързан вид. Но количествата "скална вода" (сега) са прекалено малки.

Елкинс-Тантън събрала данните за химическия и физически състав на намерените на Земята метеорити - приемайки, че те приличат по състава си на младата Земя. С помощта на компютърен модел тя стигнала до извода, че именно водата от разтопените скали на горещата планета се е изпарявала, образувайки атмосфера от пара. При охлаждането си, тази обвивка се кондензирала и се изсипала на планетата, образувайки океани.

Тези процеси продължавали стотици милиони години. Но преди около 4,4 млрд. г. Земята вече е била покрита с вода. Изследователката пресметнала, че "скалната влага" от древността би трябвало да стигне за глобален океан с дълбочина от няколкостотин метра.

Новата работа може да се окаже важен елемент за обясняване на зараждането на живота само 600 млн. г. след образуването на Земята. Наличието на океани по това време съществено облекчава задачката.