Учени създадоха робот, който може да се трансформира от черно топче в рояк миниатюрни зрънца, след което отново да приема първоначалната си форма.

Изобретателите му казват, че тази негова способност може да подпомогне доставянето на лекарства до различни места в нашето тяло.

Източник: Science Advances/YouTube

Човешкото тяло е пълно с криволичещи и тесни проходи, както и с почти непреодолими бариери – те затрудняват пътя на който и да е робот, видим с невъоръжено око. Това, разбира се, не важи за микро роботите. Те обаче са прекалено малки, за да могат да пренасят достатъчно медикаменти, които да подпомогнат лекуването на цели болни органи.

Какво е решението? Робот, който може да променя формата си в рояк от по-малки елементи, а след това – когато достигне финалната си цел – отново да се сглоби в едно цяло.

Точно това създава екип от международни учени – робот от „ферофлуид“, една суспензия от железен оксид и въглеводородно масло.

Изследователите използват въртящи се сферични магнити, за да оказват натиск върху субстанцията – именно тогава тя се разпада на по-малки парченца или се удължава, за да може да се промуши през по-тесни проходи.

За да демонстрират потенциалното приложение на робота (например в артериите и капилярите на човешкото тяло), учените създават лабиринт с големи и тесни секции.

След като се разпада на по-малки елементи, той успява успешно да достигне края на лабиринта.

Източник: Science Advances/YouTube

Засега единственото нещо, което пречи на това изобретение да намери приложение в биомедицината, е магнитната контролна система – тя трябва да бъде достатъчно силна, че да може да проникне през човешката тъкан, казват изследователите.

През последното десетилетие контролираните чрез магнити миниатюрни роботи намират все по-широко приложение в здравеопазването. Следващата голяма стъпка е да създадем малките машинки от нещо далеч по-меко и моделируемо.

Предишно изследване показва, че тези видове роботи могат да преминават през тесни пространства в човешкото тяло – например през пролуките между тъканите и през разклоняващите се кръвоносни съдове – за да доставят товара си с максимална прецизност (на клетъчно ниво) и да извършват микро манипулации.

Напоследък учените предпочитат да създават миниатюрни роботи от флуиди, гелове и еластомери, тъй като те са много по-гъвкави от машинките, изработени от твърди материали.

Научният труд е публикуван в Science Advances.

Източник: Science alert