Екип от изследователи от Университета Фудан и Институти за мозъчни науки в Китай проследява невронната активност от очите до мозъка на мишки, за да разбере защо зелената светлина спомага за облекчаването на болката. В статията си, публикувана в списание Science Translational Medicine, учените описват как са изучили всяка част от зрителната невронна система при мишки, от задната част на очите до мозъка, за да научат повече за различните начини, по които светлината може да повлияе на усещанията в мозъка.

Предишни изследвания и неофициални данни сочат, че зелената светлина, особено онази, генерирана от светодиоди, може да намали нивата на болка при хора със заболявания като артрит, мигрена и фибромиалгия, но причините за това остават загадка. Ето защо учените решават да проведат настоящото изследване. Те проучват всички части на системата за визуална обработка при мишките, които участват в приемането и обработката на светлината. Първоначално започват с фоторецепторите пръчици и колбички във външната част на ретината. Като изключват всеки от тях по различно време и след това проверяват как те водят до промени в начина, по който се изпитва самата болка, изследователите установяват, че невронният път към облекчаване на неприятното усещане започва от фоторецепторите.

Впоследствие екипът преминава към ганглийните клетки на ретината, които се намират във вътрешната ѝ част и получават сигнали от фоторецепторите. Учените използват генетично заглушаване, за да научат повече за това коя от клетките отговаря за комуникацията с вентралното латерално геникулатно ядро в таламуса.

Фотомикрография на коронарни разрези, показващи флуоресцентни сигнали в двустранния горен коликулус (SC) и латералното геникулатно ядро (LGN) след инжектиране. Източник: Y.-L. Tang et al, Science Translational Medicine (2022)

След това екипът наблюдава тези сигнали, докато насочва различни цветове светлина към очите на мишките, и установява, че зелената води до повече сигнали за GABA, което пък стимулира експресията на гена Penk, кодиращ протеин, наречен PENK. PENK от своя страна пък е прекурсор на молекула, наречена ENK, която активира опиоидните рецептори в мозъка. И именно това води до притъпяване на болката.

На по-късен етап изследователите планират да проучат въпроса защо мозъкът е еволюирал по начин, който позволява на зелената светлина да намали усещането за болка.

Изследването е публикувано в Science Translational Medicine.