Британският кралски астроном Мартин Рийс изрази мнение, че изпращането на хора в космоса, когато роботите могат да свършат тази работа също толкова ефективно, е загуба на обществени средства, съобщи Ройтерс.

Рийс каза още, че изследването на космоса трябва да бъде оставено на милиардерите и на тези, които са готови сами да плащат за пътуванията.

„Скептичен съм по отношение на идеята за полезен полет на човек в космоса“, каза Рийс в подкаста „Кътчето на Председателя на Камарата на лордовете“ (Lord Speaker's Corner), в който участват членове на горната камара на Британския парламент.

„Сега, когато роботите могат да правят нещата, за които преди 50 години са били необходими хора, аргументите за изпращане на хора стават все по-слаби“, убеден е Рийс.

„Кралски астроном“ вече е предимно почетна титла. Тя е създадена от крал Чарлз Втори през 1675 г., за да съветва монарха, и в течение на годините е била притежавана от някои от най-изтъкнатите британски учени, пише БТА. Рийс уточни, че пътуването в космоса трябва да бъде само за тези, които са готови да поемат „много високо ниво на риск“, и трябва да се заплаща от частни лица, а не от данъкоплатците.

Британските космически програми традиционно са насочени към научни изследвания, а не към мисии с екипаж. Хелън Шърман беше първата британка, която излетя в космоса, когато се присъедини към мисията на Съветския съюз „Союз ТМ-12“ през 1991 г.

24 години по-късно я последва Тим Пийк, който летя до Международната космическа станция като член на екипа от астронавти на Европейската космическа агенция. Четирима американски граждани, летели на мисии на НАСА, също са родени във Великобритания.

Рийс, който е назначен за кралски астроном през 1995 г., обяви, че не е съгласен с амбицията на Илон Мъск да колонизира Марс, но приветства постиженията му както в областта на ракетите, така и на електрическите автомобили. „Той е свършил много по-добра работа от големите конгломерати, които работеха за НАСА, в производството на ефективни ракети, които могат да се използват многократно и които ще направят по-евтино изпращането на разни неща в космоса“, каза кралският астроном.