Panda Labs – програмата за иновации на WWF – е в разгара на своя нов семестър, посветен на бъдещето на храната. Предизвикателството, в което се впуснаха десетки младежи от цяла България, има за цел да генерира новаторски бизнес идеи за развитието на хранителната индустрия и решаването на проблема с хранителните отпадъци.

Също както първия, и вторият хакатон мина повече от успешно. В рамките на три дни 12 отбора от ученици и студенти на възраст между 15 и 25 години, изучаващи природни науки, математика и технологии, разсъждаваха върху казуса с  разхищението на храна по цялата верига на производство и върху съответните екологични и социални последици. 

В началото на събитието те бяха приветствани лично от изпълнителния директор на WWF България Веселина Кавръкова. А по време на хакатона бяха подкрепяни от доказани бизнес специалисти от сферата на храните, иновациите и устойчивите практики. Kaufland България, които са съмишленици на програмата и за поредна година помагат на младежите със своя опит, също имаха представител. Той разказа на участниците за моделите на планиране, целящи стоката да достига до магазините в точния момент и в необходимите количества, за да не остават излишъци.

„Хакатонът и цялата програма на Panda Labs Gen II са изключително интензивни, но това не обезкуражава младежите. Напротив - всеки път мотивацията им е на високо ниво, а неизчерпаемата им енергия допълнително подсилва тяхното представяне. До този момент сме провели доста хакатони, но всеки следващ път идеите на участниците не спират да ни изненадват все повече с иновативност и внимание към детайла.“, сподели Костадин Андонов, ръководител на програма „Младежка ангажираност и иновации“ във WWF.

Младежите не се оставени сами в това изпитание. В лицето на фасилитаторите участниците могат да разчитат на неотлъчната подкрепа на успешни предприемачи, експерти в сферата на опазването на околната среда и предходни Panda Labs победители. 

„Като фасилитатор в Panda Labs мога да видя колко качествени идеи имат младежите у нас и колко силно желаят да ги реализират - при това с грижа за хората и за околната среда. Вдъхновяващо е да работиш с хора, които искрено вярват в това, което правят. Благодарен съм на Panda Labs, че ми даде възможност да им помагам така, както в началото помагаха и на мен“, разказа Александър Георгиев, фасилитатор и победител в семестър „Бъдещето на мобилността”.

Семестър „Бъдещето на храната“ се изпълнява с подкрепата на WWF Global Food Practice. В това направление от работата си международната природозащитна организация се фокусира върху устойчивите хранителни системи, намаляването на хранителните отпадъци и справянето с ефектите от селското стопанство и рибарството върху околната среда. Участниците научиха повече за това от Саманта Кени, старши програмен сътрудник по хранителните загуби и отпадъци във WWF-USA, както и от Мелоди Мело-Рийк от WWF Филипини, която представи приложението SoilMate – услуга за намаляване на хранителните отпадъци чрез компостиране в домакинства и бизнес обекти.

След три дни, изпълнени със запознанства, работа и нови знания, отборите представиха своите бизнес решения пред експертно жури в състав. Те бяха изправени пред нелеката задача да изберат идеите с най-голям потенциал за развитие, които същевременно решават екологичните и социални проблеми, произлизащи от изхвърлянето на храна. След дълга и задълбочена дискусия журито отличи отборите:

- RED – с идея за сладолед от тиквени семки и слънчогледов отпадък с високо съдържание на протеини;

- Tres Compadres – с разработка на модулен електрически компостер за домашна употреба, позволяващ бързото превръщане на хранителни отпадъци от бита в обогатена почва или течен тор;

- Chilling Lava – с предложение за биоразградима алтернатива на опаковъчни материали за алкохолни и парфюмни изделия от висок клас и висококачествена бяла техника, изработена от мицел.

Първите два отбора продължават към мастърклас. Той ще се състои през юни и ще даде възможност на класиралите се отбори да получат допълнителна експертна подкрепа за реализирането на своите идеи от предприемачи и бизнес лидери. Победители ще се състезават за стартово финансиране от 7 000 лв., с помощта на което да направят следващите стъпки в осъществяването на своята бизнес идея.