Фрагментираният сън, накъсан от чести събуждания през нощта, водещи до нуждата да си подремнете през деня, може да се окаже ранен симптом за болестта на Алцхаймер, твърди ново изследване. То е било публикувано наскоро в авторитетното научно списание JAMA Neurology и е открило, че при възрастни хора, които имат нормални спомени но имат нарушени циркадни ритми (познати още като цикли на съня), има натрупване на протеинови вещества, наречено амилоидна плака, което може да послужи като ранен знак за болестта на Алцхаймер.

Вредите, които причинява загубата на паметта, причинена от Алцхаймер може да започне цели 15 до 20 години преди симптомите на болестта да станат явни. Предишни изследвания показаха, че съществува връзка между лошия сън и деменцията при възрастните хора. Откритието издига хипотезата, че ако се третират сънните смущения веднага след тяхното установяване, това може да помогне да се защити здравето на мозъка в бъдеще, но затова са необходими още много изследвания. За целите на настоящото учените са проследили сънните цикли на 189 когнитивно здрави възрастни на средна възраст от 66 години. Те са анализирали също така техните мозъци за да търсят следи от протеини, свързани с развитието на Алцхаймер и отложени плаки.