Дребната шарка елиминира „спомена“ на имунната ви система за други инфекциозни заболявания. По този начин тя на практика рестартира този защитен механизъм на тялото и ни прави уязвими на други по-опасни заболявания, като туберкулоза, дифтерия и грип. Това сочат две нови изследвания, публикувани в края на месец октомври.

Откритията за пореден показват колко важни са ваксините. Имунизацията срещу дребна шарка е предотвратила смъртта на 21 млн. души в периода 2000-2017 г. Това сочат статистики на Световната здравна организация (СЗО). Вследствие на антиваксърските движения обаче някои хора предпочитат да пренебрегнат тази ваксина, което е довело до 300 процента ръст спрямо 2018-а на случаите на дребна шарка.

Виж още: 169 млн. деца не са били ваксинирани срещу морбили в периода 2010-2017

„За първи път установяваме, че дребната шарка рестартира имунната система – на практика тя става като на бебетата – и ѝ пречи да откликне адекватно на нови инфекции. При някои деца ефектът е толкова силен, все едно сте им дали мощни имуносупресори“, заявява изследователят Колин Ръсел. При някои деца имунната система е била с нарушени функции цели 5 години след заболяването от дребна шарка.

Дребна шарка, морбили или известна с народното име брусница е общо инфекциозно заболяване, което се характеризира с обща интоксикация, възпаление на лигавицата на горните дихателни пътища, характерен макуло-папулозен обрив по кожата и усложнения от страна на дихателната система. Дребната шарка е детска инфекция, причинена от РНК-вирус от род Morbillivirus, Measles virus. Въпреки че не е зооноза, доказано е, че поради тесния контакт между хора и селскостопански животни вирусът е еволюирал от този, причиняващ чумата по говедата. Инфекцията се разпространява по въздушно-капков път. През втората половина на XX век е въведена ваксинация против дребна шарка, която рязко снижава високата смъртност сред децата в световен мащаб. Морбили е едно от заболяванията, които според СЗО поетапно трябва да бъдат изкоренени в Америка, Европа, Близкия изток и в световен мащаб до към 2020 г.

Първото проучване е дело на специалисти от Кейбриджския университет. То е изследвало В-клетките на имунната система с помощта на генно секвениране (декодиране на генома). В-клетките участват в образуването на антитела. Учените проверили образци от 26 неваксинирани деца и открили, че клетките на имунната система, формирани след определени болести, са изчезнали. Друг тип В-клетки били изтощени и по тази причина имунната система бил върната в незрялото й състояние.

Виж още: Грипните ваксини – между митовете и фактите

„Това е пряка демонстрация на „имунна амнезия“, при която имунната система забравя как да реагира на прекарана по-рано инфекция“, отбелязва имунологът д-р Велислава Петрова*, която оглавява екипа.

Второто проучване е направено от учени от Харвардското медицинско училище, Те са изследвали образци от кръвта на 77 неваксинирани по религиозни съображения деца в Холандия и проверили състоянието на имунната им система преди да заболеят от морбили и два месеца след като са изкарали болестта по време на бума през 2013 г.

Специалистите установили, че вирусът е унищожил между 11 и 73% от защитните антитела на пациентите, излагайки ги на по-голям риск от вирусни и бактериални щамове, към които по-рано са били невъзприемчиви.

„Представете си, че имунитетът ви срещу патогените прилича на албум със снимки на престъпници и някой е пробил куп дупки в него. Би било много по-сложно да разпознаете тези престъпници, ако ги срещнете, особено ако са били надупчени такива важни елементи за разпознаване като очите и устата“, разказва Майкъл Мина, един от авторите на изследването.

Източник: Science Immunology и Science