Лекарствен продукт, одобрен от Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ (FDA) и използван за лечение на еректилна дисфункция, скоро може да бъде препоръчан като терапия за намаляване на риска от болестта на Алцхаймер.

След като анализират данните от медицинското осигуряване, както и лабораторно изследване на генетичните и неврологичните ефекти на силденафил - лекарство, продавано обикновено под търговската марка "Виагра" - изследователи от САЩ са потвърждават потенциала му да предпазва критичните протеини в нервните клетки от заплитане в смъртоносна каша.

Проучванията многократно показват, че ензимните блокери, наречени фосфодиестеразни инхибитори (ФДИ) хем насърчават притока на кръв в пениса, хем предотвратяват невродегенерацията, отговорна за деменцията.

Този потенциал може да не е толкова изненадващ, като се има предвид, че за ФДИ е известно, че участват в нервните сигнални пътища, които влияят върху невропластичността. Предишни изследвания върху животни показват, че фосфодиестеразният инхибитори силденафил намалява прекомерното фосфорилиране на протеините "тау" в нервните клетки, което ги кара да образуват токсични заплитания, като по този начин спомага за подобряване на когнитивното здраве и паметта.

Все пак не всички изследвания са били толкова положителни, като при някои от тях изобщо не е забелязан ефект на популационно ниво. И макар че лекарствата могат да имат ефект на неврологично ниво, механизмите зад този процес все още не са напълно изяснени.

Изследователи от САЩ използват клетъчни култури от неврони, създадени от стволови клетки, дарени от пациенти с болестта на Алцхаймер, за да картографират метаболитната и генетичната активност, която стои в основата на терапевтичния ефект на силденафил.

След петдневно лечение лабораторно отгледаните неврони произвеждат значително по-ниски нива на тау протеини при добавяне на прекомерни концентрации на фосфор, което потвърждава умението на силденафил да защитава мозъчните клетки.

Разчитането на съобщенията, произведени от ДНК на клетките, открива стотици промени в експресията на гените, много от които са свързани с възпалението, разпадането на комуникацията между нервите и насочването на структурите на нервните клетки.

Макар че ще са необходими допълнителни изследвания, за да се определи точно как тези фини влияния могат да участват в патологията, стояща зад болестта на Алцхаймер, разбирането на основните семейства гени, засегнати от силденафил, хвърля малко повече светлина върху това защо той действа и може би защо някои мозъци развиват болестта на Алцхаймер на първо място.

Във втората част на проучването се използва изкуствен интелект за търсене на признаци за действие на силденафил на популационно ниво. Предишни изследвания използват данни от медицинското осигуряване, за да установят, че силденафил може да намали риска от болестта на Алцхаймер с около 60 %.

Въпреки това те разчитат само на една застрахователна база данни, като потенциално пропускат променливи, които биха могли да разкрият различно заключение. Нещо повече, тези проучвания показват, че при пациентите, лекувани за високо кръвно налягане в белите дробове, или белодробна хипертония (БХ), не се наблюдава същото намаляване на риска от деменция.

Изследователите включват в своя анализ на данните четири лечения, които често се предписват при БХ, като не само потвърждават, че силденафил намалява риска от Алцхаймер с около 60 %, но и че все пак намалява риска при хора с белодробна хипертония.

"След като интегрирахме това голямо количество данни по изчислителен път, бе удовлетворяващо да видим ефекта на силденафил в човешки неврони и реалните резултати за пациентите", казва биомедицинският информатик от Кливландската клиника и съавтор на първата статия Фейшонг Ченг.

"Вярваме, че нашите открития предоставят доказателствата, необходими за провеждането на [бъдещи] клинични изпитвания, които да проучат допълнително потенциалната ефективност на силденафил при пациенти с болестта на Алцхаймер."

След като силденафил вече получи одобрението на FDA за еректилна дисфункция, доказването на неговата безопасност и ефективност при намаляване на риска от Алцхаймер може да осигури на здравните власти бързо средство за справяне с все по-зачестяващите случаи на деменция.

Учени прогнозират, че броят на хората, страдащи от деменция, ще се удвоява на всеки 20 години - от малко под 80 милиона в края на това десетилетие до близо 140 милиона в средата на века.

Ако вече действително разполагаме с хапче, което може да намали този брой, изследвания като настоящето ще бъдат изключително важни при доказването на неговите способности.

Изследването е публикувано в Journal of Alzheimer's Disease.