Знаем, че рискът от болестта на Алцхаймер зависи от множество фактори, включително от състава на чревните бактерии. Затова е логично храненето ни да оказва известно влияние.

Ново проучване установява, че химикал, който се повишава при кетогенните диети, които са с ниско съдържание на въглехидрати и по-високо съдържание на протеини и мазнини, може да забави ранните етапи на свързаната с Алцхаймер загуба на паметта при мишки. Загубата на памет е сравнима с лекото когнитивно увреждане, което се наблюдава при хората, преди да настъпи същинската болест.

Ключът към новото откритие на екип, ръководен от Калифорнийския университет в Дейвис (UCD), е молекулата бета-хидроксибутират (BHB), чиито нива се увеличават при кетогенната диета. В този случай изследователите установяват, че BHB се среща в особено голямо количество в биологичните пътища, свързани с паметта и пластичността на мозъка.

"Данните подкрепят идеята, че кетогенната диета като цяло и конкретно BHB забавя леките когнитивни нарушения и може да отложи същинското настъпване на Алцхаймер", казва биохимикът Джино Кортопаси от UCD.

Кетогенната диета отдавна се свързва със загуба на тегло и други ползи за здравето. Всъщност някои от същите изследователи вече са установили при мишки, че тя е свързана с по-дълъг живот и запазване на здравето за по-дълго време.

Диетата променя метаболизма на тялото, така че вместо да използва глюкоза за енергия, то изгаря хранителните продукти и складираните мазнини, произвеждайки кетони за гориво вместо глюкоза. Без повишени нива на глюкоза, нивата на инсулин вече не достигат пикове и не се сриват след хранене, което намалява последващия глад.

В настоящото проучване е доказано, че допълнителните количества BHB, получени при кето диетата, имат положителен ефект върху мозъка, като ефективно поддържат неговите зъбни колела - колела, които могат да станат по-бавни с течение на времето и в напреднала възраст.

"Наблюдавахме удивителни способности на BHB да подобрява функцията на синапсите - малки структури, които свързват всички нервни клетки в мозъка", казва Изуми Маезава, патолог в UCD.

"Когато нервните клетки са по-добре свързани, проблемите с паметта при леките когнитивни нарушения се подобряват."

Вече сме наблюдавали връзки между кетогенните диети и неврологични състояния като епилепсията, така че настоящото откритие не е особено изненадващо. Въпреки това високите нива на кетони са свързани със специфични рискове за здравето и учените не са сигурни колко добри са кето диетите за нас като цяло, особено в дългосрочен план.

Въпреки че едва ли скоро лекарите ще започнат да искат от пациентите да променят драстично начина си на хранене, откритията ще ни помогнат да разберем по-добре как да блокираме или забавим промените в мозъка, които водят до болестта на Алцхаймер.

Съществува и друг важен момент от проучването - кето диетата произвежда повече BHB при женските мишки и изглежда им носи повече ползи. Ролята на пола за риска от Алцхаймер е друг аспект на болестта, който учените се опитват да обяснят.

"Ако тези резултати се пренесат при хората, това би било интересно, тъй като жените, особено тези, които носят генния вариант ApoE4, са изложени на значително по-висок риск от Алцхаймер", казва Кортопаси.

Изследването е публикувано в Communications Biology.