„Кюриосити“ откри доказателство за съществуването на древни супер вулкани на Марс

16 юни 2016 г., 18:40
1039

mr.Timmi / Shutterstock

Учени от космическия център „Джонсън“ на NASA се натъкнаха на нещо доста необичайно в един от кратерите на Марс. С помощта на марсохода „Кюриосити“ те откриха минерал, наречен тридимит, за който, поне досега, се смяташе, че може да бъде създаден единствено при наистина горещи температури, пише Science Alert.

Тази находка може да пренапише историята на планетата. Тя предполага, че Марс някога е била много по-гореща, отколкото сме смятали, както и че е била дом на древни супер вулкани.

Учените откриват тридимита с помощта на специален инструмент на марсохода, който излъчва рентгенови лъчи към материалите. По този начин той разпознава структурата на минералите.

„Това бе последният минерал, който очаквахме да намерим – коментира Ричард Морис, планетарен учен от NASA и водещ ръководител на проучването. – Ако откритието остане неопровергано във времето, то може да ни накара да преосмислим много неща, свързани с еволюцията на Марс.“

На Земята тридимитът се образува при изключително високи температури и по-специално – при експлозивен процес, наречен силициев вулканизъм. Вулканът Света Елена (известен с най-смъртоносното вулканично събитие в американската история) е перфектен пример за силициев вулкан.

Тези вулкани се образуват в резултат на тектониката: плочите, които се разместват в горната обвивка н а планетата, се врязват надълбоко в мантията на Земята и носят със себе си вода. Те се разтапят и образуват смесица от магма, която си проправя път до повърхността. Там извира и потича свободно. Комбинацията от концентрирано силициево съдържание и наистина високите температури води до създаването на тридимит.

Доколкото ни е известно обаче, на Марс няма вода, както и динамични плочи, скрити под повърхността. Освен това средните температури са доста ниски. Откъде тогава се е взел този тридимит?

Точно това се опитват да разберат учените в момента. За тази цел те или трябва да променят досегашните си разбирания за еволюцията на Марс, или да преосмислят знанието си за начина, по който тридимита се образува.

„Търсихме надълго и нашироко земни доказателства, които да подкрепят теорията, че тридимитът може да се образува при ниски температури и не директно от силициев вулканизъм – казва Морис. – Нищо не открихме. Този научен труд ще накара доста учени, включително нас самите, да търсим различни начини, по който минералът би могъл да се получи при ниски температури.“

Каква е следващата стъпка? Според Морис учените трябва да проведат проучат наново земните системи доста. Този път - доста по-задълбочено. Така или иначе, независимо от това, което ще открият, разбиранията ни за Червената планета ще се променят из основи.

„Марс е различна планета – допълва Морис. – Процесите там са различни. Може би се случва нещо странно на това място, за което ние дори не подозираме.“