Учени от космическия център „Джонсън“ на NASA се натъкнаха на нещо доста необичайно в един от кратерите на Марс. С помощта на марсохода „Кюриосити“ те откриха минерал, наречен тридимит, за който, поне досега, се смяташе, че може да бъде създаден единствено при наистина горещи температури, пише Science Alert.

Тази находка може да пренапише историята на планетата. Тя предполага, че Марс някога е била много по-гореща, отколкото сме смятали, както и че е била дом на древни супер вулкани.

Учените откриват тридимита с помощта на специален инструмент на марсохода, който излъчва рентгенови лъчи към материалите. По този начин той разпознава структурата на минералите.

„Това бе последният минерал, който очаквахме да намерим – коментира Ричард Морис, планетарен учен от NASA и водещ ръководител на проучването. – Ако откритието остане неопровергано във времето, то може да ни накара да преосмислим много неща, свързани с еволюцията на Марс.“

На Земята тридимитът се образува при изключително високи температури и по-специално – при експлозивен процес, наречен силициев вулканизъм. Вулканът Света Елена (известен с най-смъртоносното вулканично събитие в американската история) е перфектен пример за силициев вулкан.

Тези вулкани се образуват в резултат на тектониката: плочите, които се разместват в горната обвивка н а планетата, се врязват надълбоко в мантията на Земята и носят със себе си вода. Те се разтапят и образуват смесица от магма, която си проправя път до повърхността. Там извира и потича свободно. Комбинацията от концентрирано силициево съдържание и наистина високите температури води до създаването на тридимит.