Как да разпознаем дислексията
Възможни индикатори в начална училищна възраст (които не са в областта на уменията за четене и писане)
Възможни силни страни
- силно развито въображение;
- изразена интуитивност;
- любопитство към това как работят някои механизми;
- добро внимание към детайлите;
- добри умения в решаването на математически задачи на ум.
Възможни затруднения с паметта
- затруднения с краткотрайната памет – има нужда да минава през едно и също нещо отново и отново;
- затруднения с работната памет – ако има задачи за събиране, може да започне да изважда;
- затруднения със запомнянето на поредности (дните от седмицата, месеците, азбуката).
Възможни затруднения със слуховата преработка
- трудности при различаването на звукове един от друг;
- трудности с последователността на звуковете;
- затруднена слухова памет за последователност – при работа с телефонни номера, например.
Възможни затруднения с визуланта преработка
- нарушения в зрителната конвергенция;
- погледът не остава стабилен на страницата;
- зрителна чувствителност (затруднения при четене на черен шрифт на бял фон);
- слаба ориентация ляво-дясно;
- бъркане на подобно изглеждащи букви и цифри. Напр., „я” написано като английското “R”, бъркане на „З” голямо ръкописно и „Е” голямо ръкописно и цифрата три.
- затруднения с визуалната памет.
Други трудности
- с координацията – тромавост на движения;
- с организационните умения;
- при следването на инструкции;
- с концепцията за време;
- бъркане на ляво и дясно;
- трудности с последователността;
- с фината моторика – пише твърде нечетливо;
- трудности при запомнянето на таблицата за умножение;
- сънуване с отворени очи / изключване – най-вече, когато задачата му е трудна;
- фрустрация/ недоволство от себе си/ ниска самооценка/ бягане от час – децата се чувстват зле и не могат да си обяснят какво не е наред с тях.













