В предучилищна възраст не е възможно формално диагностициране на дислексията, защото процесът на ограмотяване е в много начална фаза. По-скоро на това образователно ниво следва да можем да открием индикаторите за възможни бъдещи  трудности и да вземем мерки.
Идеята е да се действа превантивно и детето да бъде подкрепено, преди да започне да изживява провали при опитите си да се научи да чете и пише.

Индикаторите, описани по-долу, ще ви дадат идея за типовете силни и слаби страни, които се проявяват в ранна възраст в случай на дислексичнен тип затруднения. Важно е да отбележим, че това в никакъв случай не е контролен списък (чек лист) и че всяко дете, срещащо дислексични трудности, съчетава различни силни и слаби страни у себе си.

Ролята на учителя е да изготви учебен профил на детето и да адаптира подходите си на преподаване, така че да го подкрепя максимално в процеса на учене. Очевидно е, че не всички деца ще покажат всички от изброените индикатори. В допълнение на това, няма точен брой от индикатори, които трябва да са налице, за да се говори с абсолютна сигурност за дислексия.

Маркерите са събрани от различни източници в сферата на дислексията и отразяват широко разпространени схващания от световната теория и практика.

Възможни силни страни

- творчески заложби – умее да рисува, да пее и свири, показва усет за цветовете и мелодиите;

- добро боравене с играчки за конструиране – често предпочита дейности, които да извършва с ръцете си вместо само да гледа нещата в учебниците;

- бързо мислене и съобразяване – често стига до отговора, докато останалите деца все още работят по задачата.

Възможни трудности, свързани с езика и речта

- разменя реда на думите в изречението;

- произношение на многосрични думи – затруднява се в произнасянето на многосрични думи като обърква местата на сричките или ги изпуска;

- трудности при употребата на познати думи (както когато думата сякаш „ни е избягала”).

Други ранни сигнали

- случай на дислексия в семейството или на други специфични затруднения – трябва да се има предвид, че самият родител може да не знае, че има дислексия и да не е диагностициран, но да проявява дислексични затруднения;

- липса на доминираща ръка – използва еднакво добре и дясната, и лявата си ръка;

- слаб контрол на движенията – трудности, както с грубата, така и с фината моторика.

Трудности с вниманието

- затруднения при следването на инструкции;

- трудности при последователността на събития, месеци, т.н.;

- забавена обработка на информацията.

Възможни затруднения с паметта

- затруднения с кратковременната памет;

- затруднения с активната работна памет;

- затруднения със запомнянето на последователности (последователността на дните от седмицата, месеците от годината, на буквите в азбуката).

Възможни затруднения със слуховата преработка на информацията

- трудно чува рими – например в редицата кон, слон, трон, море  ще се затрудни да каже коя е излишната дума;

- трудности при тактуването и пляскането в ритъм;

- затруднения със слуховата дискриминация – чува поп вместо боб;

- затруднения със слуховата памет – например не може да запомни съобщение, чуто по телефона.

Възможни затруднения със зрителната преработка на информацията

- нарушения в зрителната конвергенция;

- погледът не остава стабилен на страницата;

- зрителна чувствителност (затруднения при четене на черен шрифт на бял фон);

- слаба ориентация ляво-дясно;

- бъркане на подобно изглеждащи букви и цифри. Напр., „я” написано като английското “R”, бъркане на „З” голямо ръкописно и „Е” голямо ръкописно и цифрата три;

- затруднения с визуалната памет.

Четете за други трудности на страницата на Новите родители