12 важни археологически открития, които промениха историята

17 март 2019 г., 15:23
5289

Мачу Пикчу - най-загадъчният паметник на инките

Anton_Ivanov / Shutterstock

Голям брой ценни археологически открития, направени в различни исторически периоди ни позволяват да разгърнем някои от тайните и загадките на миналото, които винаги сме искали да научим.

Представяме ви накратко някои от най-интересните археологически находки в историята, подбрани от Bright Side.

1. Теракотената армия

Местен фермер от провинция Шанси копае кладенец, когато открива тази огромна армия. Хиляди теракотени войни стоят пред гробницата на великия император Чи Ши Хуанг, за да го пазят в задгробния живот. Според учените тази огромна конструкция е един от индикаторите за безпрецедентния хуманизъм и прогресивни възгледи на императора, тъй като неговите предшественици обикновено заповядвали да се погребе всичко, от което имат нужда в задгробния живот заедно с тях, включително и жива войска. Въпреки факта, че войниците пазители са открити преди около 60 години, гробът на самия император още не е намерен.

2. Свитъците от Мъртво море

Огромна сбирка от древни ръкописи е открита на няколко места по северния бряг на Мъртво море. Изследванията показват, че свитъците са с хиляда години по-стари от най-ранния датиран ръкопис на книга от Стария завет. Благодарение на тези текстове сме научили много за живота в онези древни времена.

3. Бехистунският надпис

Надписът – триезичен клинописен текст (староперсийски, еламски и вавилонски) издълбан на скала в днешен Иран – е открит от английския пътешественик Робърт Шърли по време на дипломатическата му мисия в Персия през 1598 г. Той е направен по заповед на цар Дарий Велики и разказва за историческите събития в периода между 523 –521 г. пр. н.е. От него археолозите да научат много за древните и прочути цивилизации като Месопотамия, Шумер, Акад и Асирия.

4. Дефилето Олдувай

Дефилето Олдувай е много богато на праисторически находки. То е открито от немския ентомолог Вилхелм Катвинкел през 1911 г., когато той пада в него, докато преследва пеперуда. На мястото са открити три отделни вида хоминини, сред които австралопитек, хомо хабилис и хомо еректус. Открити са и останки от хипариони (изчезнали трипръсти коне).

5. Ангкор Ват

Най-ранните сведения за този огромен каменен градеж на запад датират от 1601 г. Тогава Марчело Рибандейро от Испания попада на странния храм Ангкор Ват джунглата на Камбоджа. Въпреки това той не може да разреши загадката за неговия произход.

Ангкор Ват („Главен храм“) е най-големият религиозен паметник в света. Той е масивна тристепенна структура с множество стълби и коридори, увенчан с пет кули.

Храмът е наречен „Душата на кхмерите и спокойно може да се каже, че това е сърцето на една велика цивилизация.

6. Троя

Древният Илион, или Троя, спомената в поемите на Омир и Вергилий е открита през 70-те години на 19. век от немския самоук археолог Хайнрих Шлиман. След разкопките историята на древния град била разделена на няколко периода – от Троя I до Троя IX. Предполага се, че Троя IV e „Омировата“ Троя (1900 – 1300).

7. Механизмът от Антикитера

Това механично устройство, датиращо от около 100 г. пр. Хр., е открито в потопен кораб в близост до гръцките острови през 1901 г. Според учените Механизмът от Антикитера е съставен от поне 30 бронзови зъбни колела, поставени в дървена кутия, на предната и задната страна на която има бронзови циферблати. Те били използвани за изчисляване на движението на звездите и планетите. Учените смятат, че механизмът е използван и за да се определи точната дата на началото на Олимпийските игри – устройството точно изчислявало четиригодишния цикъл.

8. Денисованците

Един зъб и кост от пръст на архаичен човек били открити в Денисовската пещера близо до Биаск. Учените смятат, че тази археологическа находка е на повече от 50 хиляди години. След много разследвания учените стигнали до заключението, че непознат по-рано тип архаичен човек някога е населявал територията на Алтай. Учените са склонни да смятат, че денисованците имали тъмна кожа, както и тъмни очи и коса.

9. Помпей

В качеството си на римска колония, Помпей бил процъфтяващо пристанище и курортна дестинация с множество вили, храмове, театри и бани. Градът има амфитеатър, форум и базилика. Налението му е било около 20 хиляди души в момента на изригването на близкия вулкан Везувий на 24 август 79 г. н.е., което погребало целия град под вулканична пепел. Помпей е открит през 1599 г. от Доменико Фонтана, но разкопките започват едва през 1748 г. Те дават на археолозите важен и уникален поглед към живота на древните римляни. Тази археологическа находка оказва силно влияние върху развитието на европейската архитектура.

10. Пещерата Ласко

Тази пещера е открита от четирима младежи на 12 септември 1940 г. В нея над 2000 фигури на животни (елени, бизони, котки, птици, носорози, мечки и т.н.), хора и абстрактни рисунки. Учените мислят, че хората не са живели там, а са я посещавали периодично, само за да правят тези рисунки.

11. Розетския камък

Розетският камък открит в Египет през 1799 г. и датира от 196 г. пр. Хр. Поръчана в чест на крал Птолемей V, тя е гравирана върху камък с египетски йероглифи, демотично египетско писмо и старогръцки. Камъкът за първи път е разположен в храм и после е преместен и е използван като строителен материал за едно укрепление в селището Розета.

12. Мачу Пикчу

Известната крепост на инките и историческо светилище в Перу било основана през 1440 г. и съществувала до 1532 г. Тя била открита от Хирам Бингам, американски историк от Йелския университет. Живописните руини на Мачу Пикчу са най-добрия пример за каменните строежи на цивилизацията на инките. Има около 200 сгради, разположени на площ с дължина 365 на 300 метра.