В Австралия сега е доста горещо. Температурите надминаха всякакви исторически рекорди и заплашват с унищожителни горски пожари.

Сега австралийските власти трябва да се справят и с един съвсем неочакван противник - летящи подпалвачи. Това е древен вид птици, които действат като миниатюрни дракони. Това са т.н. “огнени ястреби”, които, за огромно учудване на всички, преднамерено и организирано разнасят горящи клечки в клюновете и ноктите си и подпалват пожари на места, където преди това не е имало.

Въпреки че това действие на птиците може да изненада всеки учените подчертават, че подобно на пръв поглед изглеждащо унищожително поведение е традиция при птиците от много хилядолетия. “Аборигените знаят за това и пазят информация от преди цели 40 000 години”, твърдят учените. Според екип, който изследва феномена, птиците-подпалвачи се събират със стотици по горящите фронтове на пожарите, влитат в горящите райони, взимат горящи клечки и ги транспортират на разстояния до един километър, където ги хвърлят и подпалват нов пожар. Водещата хипотеза засега е, че птиците контролират пътя на бягството на жертвите си, които се оказват затворени в горящ затвор, използван като капан от подпалвачите.