Китайската сонда „Тянвън-1“, която в момента се намира в орбитата на Марс и би трябвало да кацне на повърхността в близкото бъдеще, изпрати първите снимки с висока резолюция на Червената планета. И те са невероятни.

Още в началото на февруари апаратът направи своите първи фотографии, но настоящите са много по-детайлни.

По време на заснемането им „Тянвън-1“ е бил на едва 330-350 км от повърхността на Марс. На цветната снимка по-горе например можете да видите северния полюс в цялото му великолепие.

Що се отнася до двете черно-бели снимки, тяхната резолюция е 7 м, което означава, че камерите могат да различават обекти, намиращи се на едва 7 м разстояние. На тези фотографии виждаме планински хребети, кратери и пясъчни дюни. Според учените най-големия кратер, който виждаме по-долу, достига 620 м широчина.

Източник: CNSA

„Тянвън-1“ (което в превод на български означава "В търсене на божествената истина") бе изстрелян през юли 2020-та заедно с „Пърси“ на NASA и „Хоуп“ – първата мисия на Обединените арабски емирства. Благодарение на внимателно подбраната дата пътешествието и на трите апарата бе едва 7 месеца.

„Тянвън-1“ се състои от орбитър, спускаем модул и 6-колесен роувър. Орбитърът достигна Марс на 24 февруари. Според Китайската космическа агенция той ще направи опит за кацане през май или юни тази година. Целта е южната част на Утопия Плантия – огромна равнина в кратера Утопия (най-големият кратер в цялата Слънчева система).

Източник: CNSA

Що се отнася до роувъра, който все още си няма, той може да се движи с около 200 м в час, което е доста бързо за марсоход. В момента „Кюриосити“ се придвижва с едва 140 м в час, а „Пърси“ – със 152 м/ч. Освен това китайският роувър е оборудван с шест научни инструмента, включително радар, който може да прониква в земните недра, и мултиспектрална камера.