Китайската сонда „Тянвън-1“, която се намира в орбитата около Марс вече близо 2 месеца, се подготвя за своето кацане на повърхността на планетата през май.

Тя обаче не стои със „скръстени ръце“. „Тянвън-1“ проучва планетата, проверява внимателно избраното за кацане място и междувременно – изпраща невероятни нови снимки на нашия прашен планетарен приятел.

На 16 и 18 март космическият апарат направи две панорамни фотографии със своята камера със средна резолюция на Марс, погледнат от неговата по-далечна страна (със слънцето зад планетата) – на разстояние от около 11 000 км.

Източник: CNSA

От тази дистанция характеристиките на повърхността са ясно видими – от различните цветови оттенъци по лицето на Марс до бледите и мъгливи контури, представляващи тънката, но прашна деликатна атмосфера, обвила планетата.

Марс е най-посещаваната планета в Слънчевата система. Все още обаче продължаваме да не знаем доста неща за нея. В момента цели 8 орбитални апарата работят около нея (включително „Тянвън-1“ и „Хоуп“ на Обединеното арабско емирство, който пристигна през февруари тази година), както и два марсохода и един спускаем модул. Ето защо почти всеки ден човечеството прави нови открития за този извънземен свят.

„Тянвън-1“ включва спускаем модул и марсоход, които би трябвало да кацнат в Utopia Planitia в рамките на кратера Утопия в северното полукълбо на Марс. Това е огромна равнина, образувана от застинала лава, под която са  открити големи количества лед. Учените вярват, че някога, преди Марс да изгуби течната си вода по повърхността, тук е имало голям океан.

Китайската национална космическа администрация вярва, че проучването на този регион може да хвърли повече светлина върху мистериозната история на планетата.

Все още не е определена точна дата за кацането. То обаче е насрочено за средата на май, казва Чи Ванг от Китайската академия на науките.

Веднъж щом марсоходът се приземи, орбиталният апарат ще продължи да кръжи около планетата и да извършва допълнителни наблюдения. Той ще изпълнява ролята на комуникационен посредник между Земята и Марс.

Можем само да се надяваме, че през идните години ще продължим да виждаме подобни невероятни фотографии.