Китай завърши процеса по цялостното заснемане на Марс и изпълни основната мисия на роботизирания космически апарат „Тянвън-1“.

Китайската корпорация за аерокосмическа наука и технологии (CASC) обяви успеха в сряда в китайската социална медия Weibo. Благодарение на мисията са извършени снимки с MD (medium definition) качество на цялата планета, както и няколко с HD (high-definition), които се отличават с невероятна детайлност и ярки цветове.

Кратерът на върха на 18 000-метровия Аскреус Монс - голям щитовиден вулкан, Източник: CNSA

„Тянвън-1“ (което в превод на български означава "В търсене на божествената истина") бе изстрелян през юли 2020-та. Той се състои от спускаем модул и 6-колесен роувър.

Валес Маринерис. Основата на каньона потъва на близо 12 км в околните равнини. Източник: CNSA

След като достигна Марс през февруари 2021 г., „Тянвън-1“ направи първото си селфи. Оттам насетне апаратът сканира и заснема повърхността на Червената планета. По време на повече от 1344 орбити събира над 1040 гигабайта сурови данни. Според Китай те ще бъдат публично достъпни.

Сред данните откриваме забележителни снимки с висока резолюция в някои от най-важните и интересни кътчета на планетата, включително Валес Маринерис (по-горе) - гигантска система от каньони, най-голямата в Слънчевата система.

Южният полюс. Източник: CNSA

Китай заснема и марсианския южен полюс. Това е особено интересна част от планетата, тъй като именно тук откриваме обширно субледниково езеро със солна вода. По всяка вероятност именно тук ще открием доказателства за живот на нашия планетарен съсед.