Тази нощ сондата DART (Double Asteroid Redirection Test) ще се блъсна в астероид. Това е първият опит за защита на Земята от потенциално опасен космически обект, макар и астероидът в случая да не е реална заплаха.

Тестът ще покаже, че космически апарат може да достигне автономно до определен астероид и целенасочено да се блъсне в него, за да промени движението му по начин, който може да бъде измерен с наземни телескопи. DART ще осигури важни данни за по-добра подготовка за астероид, който може да е опасен за Земята, ако такъв бъде открит.

Сондата DART беше изстреляна през ноември миналата година от базата "Ванденберг" в Калифорния. След отделянето от ракетата тя се насочи към двойния астероид Дидим/Диморф, който се движи около Слънцето. Очаква се DART да се блъсне в по-малкия Диморф със скорост около 24 000 км/ч.

Екипът на DART е избрал системата Дидимос заради относителната й близост до Земята и двойната конфигурация. Така тя е идеална за наблюдаване на резултатите.

Ударът би трябвало да е достатъчно силен, за да бъде променена орбитата на Диморф около  по-големия астероид. Камерите ще изпратят образи до Земята, а наземни телескопи ще измерят доколко се променя орбитата на Дидимос.

„Ще я ударим силно, но с много малко превозно средство“, заяви в понеделник Ед Рейнолдс, проектов мениджър на DART от лабораторията за приложна физика „Джонс Хопкинс“. Според него ако разполагаме с достатъчно време, можем да постигнем големи неща с малки обекти като DART.

Сблъсъкът би трябвало да избута Диморф по-близо до Дидим и да го накара да орбитира по-големия астероид с около 10 минути по-бързо (на всеки 11 часа и 45 мин. Вместо на всеки 11 часа и 55 мин.).

Ако мисията на DART е успешна, NASA ще докаже, че технологията може да промени траекторията на опасни астероиди. Освен това американската космическа агенция ще получи ценни данни за начина, по който сблъсъкът се отразява на астероида, както и колко голяма трябва да е сондата, за да помръдне целта си.

Живото предаване, което започва 30 минути след полунощ на 27 септември, можете да наблюдавате в приложеното по-долу видео.