За първи път „Хъбъл“ и „Джеймс Уеб“ - титаните на космическите обсерватории – заснеха едно и също събитие: мига, в който сондата DART на NASA се врязва умишлено в астероид. Наблюденията им ще хвърлят повече светлина върху този исторически момент.

В ранните часове на 27 септември безпилотният апарат DART удари Диморф – малък астероид с диаметър 160 м), намиращ се в орбитата на своя по-голям събрат Дидим (с диаметър 780 м).

Целта бе да се установи дали е възможно да променим курса на астероид, който потенциално се е насочил към Земята. Мисията бе „безпрецедентен успех за планетарната защита“, заяви директорът на NASA Бил Нелсън.

Сблъсъкът предизвика сравнително голям взрив. И чисто новите снимки, направени от „Хъбъл“ и „Джеймс Уеб“, показват големите количества отломки, изхвърлени вследствие на това. Двата телескопа обаче успяват да заснемат различни аспекти от събитието, което от своя страна ще помогне на учените да го изучат в детайли.

Астрономите се надяват, че благодарение на наблюденията на „Хъбъл“ и „Джеймс Уеб“ ще научат повече за естеството на повърхността на Диморф, колко материал е бил изхвърлен при сблъсъка и с каква скорост. Освен това те се надяват да разберат и как ударът е повлиял на астероида – дали са изхвърлени множество големи отломки или предимно за фин прах?

„Джеймс Уеб“ извършва едно наблюдение на астероида преди сблъсъка и няколко – след. С помощта на своята камера NIRCam, работеща в близката инфрачервена област, телескопът заснема струите от материал, изхвърлени от космическото тяло.

През следващите няколко месеца „Джймс Уеб“ ще използва както NIRSpec, така и инструмента MIRI (Mid-Infrared Instrument), за да научи повече за химическия състава на Диморф.

Междувременно „Хъбъл“ също заснема събитието – на снимките, направени от него, изхвърленият материал прилича доста на лъчи, извиращи от самото тяло на астероида. Някои от тях изглеждат леко изкривени и за момента никой няма представа защо. Наблюденията на „Хъбъл“ показват също така, че яркостта на Дидим се е увеличила трикратно след сблъсъка.

И „Хъбъл“, подобно на „Джеймс Уеб“, ще продължи да наблюдава Диморф през идните три седмици.

Всичко това е само началото. През октомври 2024 г. европейската сонда „Хера“ ше тръгне по пътя на DART и ще проучи в детайли последиците от сблъсъка. Това е и първата мисия, която ще изследва двойна астероидна система.