Напоследък темата за екзопланетите е особено популярна. От откриването на първата през 1995-а сме намерили над 4000. Сега към този списък бихме могли да добавим потенциално още една. Тя се намира в орбитата на Gliese 3470 – червено джудже в съзвездието Рак. Това, което прави тази находка особено интересна, е че планетата не е била открита от професионални астрономи, използващи високотехнологична апаратура като телескопа „Кеплер“. Напротив – тя е открита от аматьори.

Това обаче не са които да било аматьори – те са част от инициатива, организирана от Алберто Кабалеро от YouTube канала The Exoplanets Channel.

Групата е наречена Habitable Exoplanet Hunting Project (HEHP). Тя се определя като „първата международна програма, координирана от любители-астрономи, чиято цел е да търси обитаеми планети“.

В нея откриваме „над 30 аматьори и професионални наблюдатели, живеещи в над 10 страни, разположени на 5 различни континента“. Групата координира усилията си из всички тези „обсерватории“ като наблюдава една и съща звезда едновременно за дълъг период от време.

В случая с новата планета, наречена Gliese 3470c, по-голямата част от данните са получени от любителя-астроном Филип Скот в Кайова, Оклахома (на около 2 часа на югоизток от град Оклахома).

Наблюденията са извършени с помощта на неговия личен 12.5-инчов телескоп, построен в задния двор на дома му. Извършени са в периода декември 2019-а – май 2020-а.

Данните, събирани през този период, са анализирани посредством техника, известна като транзитна фотометрия – тя следи за промени в яркостта на звездата. Екипът е наблюдавал три транзита на потенциалната планета. Според астрономите нейният орбитален период най-вероятно е 66 дни.

Ако изхождаме от размера на Gliese 3470, много е вероятно планетата да се намира в обитаемата зона на своята звезда.

Gliese 3470c обаче е твърде голяма, за да бъде аналог на Земята. Нейният радиус е над 9.2 пъти по-голям от нашата планета, което означава, че размерът ѝ е сходен с този на Сатурн. Освен това екипът не изключва и възможността нейната орбита да е по-бърза, отколкото показват данните им, тъй като събраната от тях информация е непълна.
Нужни са допълнителни потвърждения – и за орбиталния период и за съществуването на планетата като цяло. Както обикновено екипът публикува откритията си, заедно с линк към данните, качени в Google Drive. Те окуражават всеки, който иска, да наблюдава Gliese 3470, за да потвърди съществуването на новата планета.

Можем само да се надяваме, че тяхното откритие ще бъде потвърдено и ще вдъхнови много други любители на астрономията.

Източник: Universe Today