Нека бъдем честни – китовете са страхотни. Като най-големите животни в океана, те се нуждаят от пространство, за да се хранят, размножават и да процъфтяват. Но едва наскоро разбрахме колко много океаните ни също се нуждаят от китовете, особено в условията на климатични промени.

Какво прави китовете толкова важни? Всъщност има редица причини за това. Несъмнено те са невероятни животни сами по себе си, със сложни социални структури и дори собствен вид култура. И много от начините, по които ни изумяват китовете, са самите причини, които помагат да се поддържат океаните здрави.

Китовете живеят дълго

Видове като синия кит могат лесно да доживеят до повече от 100 години, а учените смятат, че Гренландският кит може да живее много, много по-дълго – поне 250 години. Те са живи „складове” за въглерод, поемайки го в телата си, когато се хранят и така го „консервират” за цял живот.

Китовете се хранят и дишат

Тъй като дишат въздух, китовете трябва редовно да посещават повърхността на океана, но се хранят в самата вода. Различните видове китове ядат различни неща. Някои се хранят с огромни количества планктон и крил от повърхностните води, а други се гмуркат хиляди метри, за да ловят калмари в мастилените дълбини. Това означава, че те смесват и хранителни вещества вертикално в океана, свързвайки осветената от слънцето повърхност с тихата дълбочина.

Китовете акат

Акането наистина се случва. Опростено, както звучи, изпражненията са чудесен тор. Чрез смесване и преразпределение на хранителни вещества, китовете правят океана по-плодороден за малките микроскопични растения, наречени фитопланктон. Тези дребни растения улавят въглерод от атмосферата чрез фотосинтезата, съхранявайки го в собствените си клетки. По време на този процес произвеждат повече от половината кислород на планетата. Сякаш това не е достатъчно, тези мънички плаващи чудеса са в основата на всички хранителни вериги в океана, включително и собствената храна на китовете.

Китовете обикалят океана много.

Те пътуват между местата за хранене и размножаване, като често покриват  хиляди километри при големите си миграции. Това означава, че те свързват отдалечени части на земното кълбо. Кит, роден в топли, тропически морета, може да се храни в замръзващите води на Южния океан. Така че те играят важна роля за разпространението на хранителни вещества на огромни разстояния: чрез придвижване между повърхността и в дълбочината и разпространението на техните изпражнения в океаните.

Китовете умират

След (надяваме се) дълъг, здравословен и забавен живот, китовете умират. Като се има предвид, че те изминават огромни разстояния, мъртвото тяло на кита може да свърши далеч от мястото, където е роден или отива да се храни. Когато потънат на морското дъно, останките от кита  се превръщат в цяла екосистема, подхранвайки всякакви странни и удивителни дълбоководни морски същества, от червеи до акули. Най-важното е, че те също повличат голямо количество въглерод към морското дъно със себе си.

Защо китовете са героите на климата?

Всичко това означава, че китовете са героите на климата. Натрупването и съхраняването на въглерод, смесването на хранителни вещества, поддържане на океана здрав, е тяхно дело и го правят възможно най-добре, за да се справят с климатичната криза. И не са сами. Сега учените откриват колко важен е морският живот за всички нас, от въглерода, съхраняван в морските растения, до всички видове животни.

Китовете все пак са специални. Техният голям размер, движения и миграции означава, че те са ефективни инженери на екосистемата – те променят по същество цели местообитания, правейки ги по-гостоприемни за други видове. И както спокойно продължават живота си, те правят океана – и планетата – по-здравословно, по-устойчиво място.

Това, което причинихме на китовете през последните няколко века, безмилостно ловувайки много видове почти до изчезване,  е лошо не само за китовете, но и за цялата планета.

Китовете все още са застрашени. Въпреки че търговският лов е до голяма степен прекратен, новите заплахи за китовете са предизвикателство останалите популации. Те включват замърсяване с пластмаса и химикали, бързо променящи се местообитания, заплитане в риболовна техника и смущения от корабоплаването, промишлеността и военните.

Трябва да дадем на китовете най-добрия възможен шанс, за да запазим океана здрав заради всички нас.

Източник: Greenpeace.org