Колкото и да не ви се вярва, кожата на тази малка аквариумна рибка от Тайланд е почти изцяло прозрачна. Когато обаче светлината я озари под правилния ъгъл, тялото ѝ започва да трепти с цветовете на дъгата.

Сега учени установиха как тази рибка, наречена стъклен сом, създава това специфично сияние. Оказва се, че то идва от самата ѝ вътрешност. Поне това твърди ново проучване, публикувано в понеделник в Proceedings of the National Academy of Sciences („Сборник на Националната академия на науките на САЩ“). Докато светлината преминава през кожата на животното, тя се сблъсква с малки структури в мускулите, които я превръщат в дъга от цветове.

Стъкленият сом е вид, характерен за реките на Тайланд. Дълъг е обикновено само няколко сантиметра и се продава по целия свят като рибка, подходяща за аквариуми.

В природата този блестящ ефект с цветовете на дъгата се среща и при други животни, които обикновено имат лъскава кожа или външна обвивка – като перата на колибровите птици или на пеперудите, обясни биологът от университета на щата Аризона Рон Рутовски.

Стъкленият сом обаче няма лъскави люспи, а множество структури в мускулите, които могат да превърнат светлината в цветна дъга. Изследователите установяват това, след като осветиха тялото на сома с различни видови светлина и лазери. Докато рибата плува, мускулите се отпускат и свиват, което създава тази блестяща гама от цветове.

Някои видове използват оцветяването си, за да търсят партньори за чифтосване или като предупредителен сигнал, но дали блестенето на стъкления сом обслужва конкретна цел не е ясно, каза Рутовски.