Павианите могат без усилие от четири крака да преминат към ходене на два крака, без да нарушават крачката си – въпреки че са четирикраки, установиха учени, цитирани от ДПА.

Изследователите са открили механизма, чрез който тези примати преминават към изправена поза за по-малко от секунда, без да се препъват.

В сп. „Джърнъл ъв експериментал байолъджи“ учените твърдят, че макар и способността да се ходи изправен на два крака - известна като бипедализъм - е една от определящите физически характеристики на човечеството, това не е чак толкова голямо постижение, колкото се смяташе досега.

Ръководителят на изследването Крис Дуут от университета в Ливърпул каза: „Мисля, че едно от големите заключения от нашата работа е, че да бъдеш двуног всъщност не е толкова трудно, колкото се предполагаше“.

„Преди няколко десетилетия смятахме, че сме единствените двуноги и това е нещо наистина уникално, но изследването опровергава това становище“, добави той.

В хода на експеримента учените са заснели с камера движенията на 10 примата от вида зелен павиан на различна възраст, от бебета до зрели възрастни - както мъжки, така и женски. Изследователите използвали звуци, музика, храна и огледала, чрез които стимулирали павианите да тръгнат изправени, за да заснемат движенията им, пише БТА. След това екипът анализирал видеоклиповете, свеждайки движенията на приматите до 15 сегмента на тялото - включително главата, тялото, ръцете и краката. Изследователите разгледали отделни стопкадри, за да проследят как цялото тяло се движи, докато павианът преминава към изправена поза за по-малко от секунда.

По този начин учените установили, че приматите приклякат на задните си крайници, след което ги изстрелват напред под торса, правейки две или три стъпки, докато тялото им тръгне вече изправено напред, като същевременно поддържат една и съща скорост.

Видният специалист Питър Аерц от Университета на Антверпен в Белгия каза: „Тези преходи изглеждат много естествени, неизискващи специално внимание или усилия от животното“.

След това учените изчислили енергията, изразходвана при преминаването на павианите от четири на два крака.

Те установили, че докато животните се изправят, потреблението им на енергия се утроява, но общият разход остава сравнително малък.

Дуут каза в заключение: „Предпоставките за бипедализъм са налице при много животни и най-вече примати, а ние, хората, просто сме използвали тази ниша в продължение на няколко милиона години“.