За хората и 99,8 процента от останалите гръбначни животни наличието на челюсти е неразделна част от живота. Само се опитайте да ядете тако без тях. Както всичко останало в тялото ни обаче, и челюстите е трябвало да се появят отнякъде, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Nature".

Изследователи описват най-ранните известни гръбначни животни, които са имали челюсти, на базата на вкаменелости на четири забележителни вида риби, открити в Китай. Две от тях датират отпреди 436 милиона години и две - отпреди 439 милиона години.

Досега бяха известни само оскъдни вкаменелости на гръбначни животни от този ключов момент в еволюцията им, като най-ранните от тях си оставаха загадка.

"Новите вкаменелости променят всичко. Сега знаем колко са били големи, как са изглеждали, как са еволюирали във времето", казва палеонтологът и ръководител на изследването Мин Джу от Китайската академия на науките.

Новооткритите видове - представителите на нито един от които не са били по-дълги от няколко сантиметра, са открити в Южен Китай. Досега най-ранните известни челюстни гръбначни животни са били риби, датиращи отпреди 425 милиона години.

"Почти всички гръбначни животни или гръбначни животни, които познавате - например тези, които виждате в зоологически градини и аквариуми, в това число и ние самите, са челюстни гръбначни", каза Джу. "Основният план на тялото на челюстните гръбначни животни е създаден скоро след появата им. Например, почти всички органи в човешкото тяло можем да проследим до първите челюстни риби. Ето защо е важно да обърнем поглед назад, проследявайки произхода", предава БТА. В китайската община Чунцин са открити над 20 екземпляра от риба с дължина около 3 сантиметра, наречена Xiushanosteus mirabilis. Тя е принадлежала към група бронирани риби, наречени панцерни риби (плакодерми), която по-късно е включвала някои истински гиганти.

Тази риба е живяла преди 436 милиона години, както и подобната по размери родственица на акулата Shenacanthus vermiformis, чиито фосили идват от същото място.

Другите два вида, също родственици на акулите - 10-сантиметровата Qianodus duplicis и 15-сантиметровата Fanjingshania renovata, са живели три милиона години по-рано. Вкаменелости от тях са намерени в провинция Гуейджоу.

Първите риби, които са били без челюсти, са се появили преди около 520 милиона години. По тяхно време  най-големите морски хищници са били морските скорпиони, достигащи да 2,5 метра дължина.

Челюстите са помогнали рибите да наложат доминация в моретата, превръщайки ги в активни хищници, а по-късно да доведат до появата на сухоземните гръбначни животни, които са се разклонили в земноводни, влечуги, птици и бозайници, включително и хората.