Вероятно ви се е случвало в препълнено заведение или в градски транспорт изведнъж да срещнете поглед с друг човек. Сред всички в тълпата наоколо, погледите ви се заключват, а може дори да не се познавате казва д-р Кристиан Джарет пред ВВС. 

Контактът с очите е естествена част от комуникацията. Психолозите и невролозите изследват зрителния контакт от десетилетия и техните интригуващи открития разкриват много повече за неговата сила, включително това, което очите ни издават и как контактът с очите променя това, което мислим за другия човек, който ни гледа.

Знаем, че погледът улавя и задържа вниманието ни. Срещата с нечий друг поглед отключва мигновенно множество мозъчни процеси, вследствие на което ставаме по-съзнателни за действията на другия, прави нас самите по-осъзнати. Всъщност дори гледането на портрет, който изглежда сякаш се взира в нас, предизвиква активност на мозъка, свързана със социалното познание - тоест в областите, участващи в мисленето за себе си и другите.

Не е изненадващо, че осъзнаването, че сме обект на друг ум, е силно разсейващо. Изследване е установило, че срещата с директния поглед на друг пречи на нашата работна памет (способността ни да задържим и използваме информацията в ума си за кратки периоди от време), нашето въображение и нашия умствен контрол - способността ни да потискаме ирелевантна информация. Осъзнавали ли сте, когато ви привлече погледът на друго лице, че ви отнема повече усилия да се концентрирате върху това, за което говорите или мислите.

Изследванията показват също, че контактът с очите оформя нашето възприятие за другия човек. Например ние обикновено възприемаме хората, които правят по-често зрителен контакт, като по-интелигентни, по-съвестни и искрени (поне в западните култури), и сме по-склонни да вярваме в това, което казват.

Разбира се, контактът с очите може да ни накара да се почувстваме и неудобно, ако е прекомерен, а хората, които се взират в нас могат да ни се сторят зловещи. В едно проучване, проведено в музей на науката, психолози наскоро се опитаха да установят предпочитаната продължителност на контакт с очите. Те стигат до заключението, че средната продължителност е три секунди и никой не харесва погледите, които продължават повече от девет секунди.